آمادگی ایرانسل برای توسعه پژوهش های 6G در کیش

به گزارش وبلاگ غزل، مدیرعامل ایرانسل در مراسم افتتاح رسمی ششمین سایت تجاری 5G ایرانسل در جزیرۀ کیش، از آمادگی این اپراتور برای توسعه پژوهش های 6G در کیش خبر داد.

آمادگی ایرانسل برای توسعه پژوهش های 6G در کیش

در این مراسم که صبح روز سه شنبه 19 اسفند ماه 1399، با حضور دکتر سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر سید جلال موسوی معاون اجرایی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل و جمعی از مدیران محلی و نیز اصحاب رسانه، با رعایت پروتکل های بهداشتی، در محوطه باز پیرامون سایت 5G ایرانسل در ساحل خلیج فارس برگزار شد، مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه این اپراتور به عنوان نخستین شرکت حوزه ارتباطی که اینترنت موبایل را وارد ایران کرد، همواره در توسعه فناوری های جدید پیشرو بوده است، گفت: با ورود ایرانسل به حوزۀ ارائۀ خدمات تلفن همراه در ایران، رقابت جدی در این عرصه شکل گرفت و یک رشد و توسعه جدی در حوزه خدمات اینترنت موبایل و خدمات ارتباطی در کشور ایجاد شد.

عباسی آرند با بیان اینکه پیشروی و تلاش برای راه اندازی فناوری های نسل جدید، همواره در برنامه های اساسی شرکت ایرانسل بوده است، اضافه کرد: ما در ایرانسل در دو سال اخیر، روی زیرساخت های مورد نیاز برای نسل پنج تلفن همراه کار سنگینی انجام دادیم و در حال حاضر شبکه ایرانسل در کل کشور، آمادگی تجهیز به نسل پنج تلفن همراه را دارد.

وی تأکید کرد: نسل پنج صرفاً یک تغییر نسل و صرفاً افزایش سرعت و کیفیت اینترنت نیست. به تعبیر متخصصان، نسل پنج زیربنای نسل جدیدی از اقتصاد است؛ کسب وکار دیجیتال را توسعه می دهد و زیست بومی را ایجاد می کند که بسکمک از خدمات بتوانند بر بستر آن ارائه شوند، تا توسعه و رفاه را در پی داشته باشد و سرویس های جدید را در اختیار مردم قرار دهد.

مدیرعامل ایرانسل اضافه کرد: ما در ایران خوشبختانه از مرداد امسال راه اندازی سایت های نسل پنج و ورود این تکنولوژی به کشور را کلید زدیم و امروز این تکنولوژی به جزیره کیش رسید. با حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مهرماه امسال، توافق نامۀ چندجانبه را با سازمان منطقه آزاد کیش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کردیم که یکی از محورهای آن، راه اندازی سایت نسل پنج تلفن همراه در جزیره کیش بود. خوشبختانه به تعهدمان عمل کردیم و امروز شاهد راه اندازی این سایت هستیم.

عباسی آرند ادامه داد: ذیل این توافق نامه، ظرفیت های همکاری دیگری تعریف شده که سرویس های حوزۀ خدمات شهری و سرویس های قابل ارائه بر بستر خدمات ارتباطی بتواند شکل بگیرد. امیدواریم در کارگروهی که با عزیزان تشکیل داده ایم، بتونیم این خدمات و سرویس ها را در جزیره کیش راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: ما در ایرانسل چند برنامه جدی در راستای توسعه خدمات نسل پنج داریم. یکی از برنامه های جدی ما این است که این سرویس را بعد از شیراز و کیش، در بقیه شهرها توسعه دهیم. قدم بعدی بحث بومی سازی این فناوری است. ما در حوزه تجهیزات نسل جدید طبیعتا وابستگی داریم و این تجهیزات را از تولیدکنندگان معتبر بین المللی تامین می کنیم. اما زیرساخت های فنی را با کمک نیروهای داخلی ایجاد کرده ایم و باتوجه به اینکه بخش عمده ای از این تجهیزات قابل بومی سازی است، یکی از برنامه های جدی ایرانسل این است که ان شاء الله با کمک شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، اقدامات جدی را برای بومی سازی این تجهیزات انجام دهیم. البته بخشی را هم آغاز کرده ایم که ان شاءالله در آینده نزدیک به ثمر خواهد رسید و استفاده خواهد شد.

مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: کار بعدی که دنبال می کنیم، تمرکز روی تحقیقات برای نسل های جدید است. با توجه به اینکه دنیا به سمت نسل 6 در حال حرکت است، ما هم ظرفیت های خوب تحقیقاتی در کشور داریم که ان شاءالله بتوانیم برای کارهای تحقیقاتی، آمادگی فهم و شناخت و نهایتاً ایفای نقش در توسعه نسل بعد در کشور، آن را به کار بگیریم و پیشگام باشیم.

عباسی آرند در خاتمه ابراز امیدواری کرد که ماحصل این اقدامات، رشد و پیشرفت و توسعه حوزه ارتباطی کشور باشد و اضافه کرد: تلاش می کنیم همکاری های گسترده تری را در حوزه ارتباطی شکل دهیم و سرویس های هوشمند را به کیش بیاوریم تا کیش را با توجه به زیرساخت های خوبی که در منطقه آزاد وجود دارد، به جزیره هوشمند تبدیل کنیم.

از ایرانسل دعوت می کنیم تا پایگاه تحقیقاتی نسل 6 را به جزیره کیش بیاورد

در ادامۀ این مراسم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت وزارت ارتباطات، ارتباط خوبی بین این وزارت خانه و تمام مناطق آزاد شکل گرفت، گفت: می خواهم خواهش کنم نگاه ویژه ای به کیش داشته باشید. از دکتر عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل دعوت می کنم پایگاه تحقیقاتی نسل 6 را به جزیره کیش بیاورند. از طرف همکارانم قول مساعد می دهم که همه امکانات برای هوشمندسازی کیش و تبدیل کیش به یک الگو در سرزمین مان را در اختیارتان قرار دهیم.

آهنگران اضافه کرد: تسهیلات مقرراتی که ما در منطقه آزاد داریم، راه را برای این اقدام ها باز گذاشته، به نحوی که در جای دیگری امکان پذیر نیست و مدیریت یکپارچه ای که در جزیره کیش برقرار است، این امکان را فراهم می کند تا دوستان ایرانسل نگاه توسعه ای خود را در رابطه با هوشمندسازی به کیش معطوف کنند.

وی شرح داد: امروز کار بزرگی اجرا شده است و همین که ایرانسل با پیشرو بودن در عرصه خدمات 5G، دومین سایت نسل پنج تلفن همراه در خارج از تهران را به کیش اختصاص داده است، نشان دهنده این است که همه امکانات فراهم است.

باورمان این است که ایرانسل می تواند 5G را در تمام کشور توسعه دهد

در این مراسم، همچنین معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در اسناد بالادستی وزارت ارتباطات، هدف گذاری کرده ایم در افق 1404، اتصال حداقل 10 درصد از کاربران شبکه ملی اطلاعات را به فناوری های نوین داشته باشیم. طبیعتا استفاده از فناوری 5G یکی از مصادیق قطعی و یقینی فناوری های نوین است و این رونمایی در راستای اهداف اسناد بالادستی است.

هاشمی اضافه کرد: نکته دیگری که ضرورت استفاده از فناوری های نوین را در کشور دوچندان می کند، بحث مدیریت بهینه منابع فرکانسی است. ما منابع فرکانسی محدودی را در اختیار داریم که به عنوان منابع ملی شناخته می شوند. اگر بخواهیم صرفا از فناوری های نسل های قبلی استفاده کنیم، بدون تردید استفاده بهینه و موثری از فرکانس انجام نخواهد شد و 5G یکی از مصادیقی است که با استفاده از آن، در تلاشیم از ظرفیت های فرکانسی که در کشور داریم، به صورت بهینه استفاده کنیم. متاسفانه به واسطه انحصاری که در حوزه اینترنت ثابت شاهد هستیم، آنچه در توسعه اینترنت ثابت مورد انتظار بود، اتفاق نیفتاد. به همین دلیل استفاده از ظرفیت 5G را برای کمک به توسعه اینترنت ثابت در دستورکار داریم و پروانه های مرتبط را هم صادر کرده ایم که ان شاءالله بتوانیم بخشی از این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: با همین نگاه است که ما در وزارت ارتباطات، نقشه راه فناوری 5G را در سال های اخیر در دستور کار قرار داده ایم و آنچه از 5G متناسب با نقشه راه برآمده از اسناد بالادستی تدوین کردیم، این است که در ابتدای کار به صورت پایلوت، 5G را در داخل کشور با موضوع مراکز علمی و تحقیقاتی داشته باشیم که این اتفاق محقق شد.

ما شاهد بهره برداری نسل پنجم در پژوهشگاه ICT و در ساختمان مرکزی ایرانسل بودیم که هر دو با همت عزیزان در ایرانسل رخ داد. در ادامه هم از ظرفیت دانشگاهی استفاده کردیم و سایت نسل پنج دانشگاه تربیت مدرس را مورد بهره برداری قرار دادیم که همه این فعالیت ها در راستای همان نقشه راه وزارت ارتباطات بوده است.

معاون وزیر ارتباطات شرح داد: در بحث تجاری سازی، در دستور کار وزارت ارتباطات این بوده است که در شهرهای مختلف، متناسب با ظرفیت هایی که وجود دارد، آن را پیگیری کنیم. به همین دلیل شاهد بودیم که چهارمین سایت 5G ایرانسل در پارک آب و آتش تهران و پنجمین سایت نیز در شهر شیراز، برای استفاده عموم مورد بهره برداری قرار گرفت. بسیار خوشحالیم که با همت دوستان مان در شرکت ایرانسل و مشخصاً مدیریت ارزشمند برادر فرهیخته، دکتر بیژن عباسی آرند، امروز شاهد بهره برداری از ظرفیت نسل پنج تلفن همراه در جزیره کیش هستیم.

هاشمی اضافه کرد: ما در سال های اخیر شاهد اتفاق دیگری در بحث جزایر کشور بوده ایم که بحث اتصال جزایر به سرزمین اصلی بوده است. زیرساخت های ارتباطی که به صورت مطمئن در جزایر ایجاد شد، در گام بعدی باید در لایه دسترسی، این ارتباط را به دست تک تک کاربران و مصرف کنندگان برسانیم. اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید باید شاهد نگاه توسعه ای باشیم و عملا بهره برداری از این سایت نسل پنج تلفن همراه، به همین دلیل قلمداد می شود. کار دشواری است. ما در شرایط تحریم شاهد این توسعه ها در کشور هستیم و این نبوده است مگر اینکه از ظرفیت جوانان به صورت واقعی بهره برداری شده است.

وی تأکید کرد: این خاتمه راه نیست و ما باید سراغ کاربست های 5G برویم. 5G در امتداد 4G نیست، چرا که ظرفیت های بی بدیل و جدیدی از جمله خودروی هوشمند، جراحی از راه دور، هوشمندسازی صنایع و… را دارد که در نسل های قبلی امکان پذیر نبوده است.

هاشمی شرح داد: ما در شرکت ایرانسل شاهد بودیم که زیرساخت های ارتباطی و بهره برداری از آن را توانستند به عموم کشور ارائه دهند. خاطرمان هست در مقطعی استفاده از موبایل به عنوان کالای لوکس و گران محسوب می شد، اما ایرانسل با ورود به عرصه کسب وکار و حوزه فناوری، هدف گذاری کرد که بتواند این تکنولوژی را در اختیار عموم قرار دهد و بر کاهش قیمت تمرکز داشت. باورم این است که در ایرانسل شاهد این باشیم که استفاده از کاربست های 5G را، همانطور که قبلاً در شرکت ایرانسل شاهد بودیم، در کنار توسعه زیرساخت های ارتباطی، بتوانیم آن را به کل کشور تعمیم دهیم.

وی شرح داد: اگر به ورود فناوری های نسل دو، سه و چهار به کشور نگاه کنیم، در مقایسه با ورود نسل پنج به کشور، می بینیم که فاصله و شکافی که در انتقال و جذب فناوری با دنیا داریم، رفته رفته در حال کم شدن است. در مقایسه با نسل سه و چهار، با فاصله کمتری توانستیم نسل پنج را با اعتماد به جوانان کشور، وارد کشور کنیم.

سرعت دانلود حداقل 20 برابری در شبکۀ 5G

در بخش بعدی این مراسم، با عنوان اینکه پنج سایت قبلی ایرانسل، در دوران یکه تازی هشت ماهه اولین اپراتور ارائه دهنده 5G در کشور، افتتاح شد، اکنون خوشحالیم که در زمان ارائه ششمین سایت، از تنهایی خارج شدیم و همکارانی هم در این زمینه داریم؛ از نمونه ای از کاربردهای فناوری نسل پنج تلفن همراه، از جمله پخش آنلاین ویدیو با کیفیت 4K، مقایسه سرعت دانلود فایل در نسل چهار با نسل پنج، مشاهده ویدیو با عینک VR و انجام بازی آنلاین، در حضور وبلاگ غزل و در یک محیط واقعی و کاربردی انجام شد و اهالی رسانه، سرعت 5G را از نزدیک تجربه کردند.

در خاتمه این مراسم نیز، سایت تجاری نسل پنج ایرانسل در جزیره کیش، رسماً افتتاح شد و مدیرعامل ایرانسل با حضور در جمع وبلاگ غزل، به پرسش های آنان پاسخ داد.

خدمات تجاری نسل پنجم تلفن همراه و اینترنت پرسرعت 5G ایرانسل، از طریق دکل اشتراکی منطقه آزاد کیش، به کیشوندان و مسافران به این جزیره ارائه می شود و مرکز تجاری کیش (بازار بزرگ کیش) تحت پوشش آن واقع شده است. ساحل مرجان و اسکله بزرگ و نیز مرکز همایش های بین المللی کیش، از جمله مراکز مهم واقع در محدودۀ این سایت هستند.

این، ششمین سایت تجاری 5G ایرانسل است که تمامی مراحل نصب، راه اندازی و بهینه سازی آن، با تلاش و همت جوانان متخصص ایرانی در شرکت ایرانسل اجرا شده است.

پنج سایت قبلی، در دوران یکه تازی هشت ماهه ایرانسل در ارائۀ 5G در ایران، توسط ایرانسل افتتاح شد، حالا خوشحالیم که در زمان ارائۀ ششمین سایت، بالاخره از تنهایی خارج شدیم و همکارانی هم در این زمینه داریم.

ایرانسل از سال 1395، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت های معتبر بین المللی آغاز کرد و توانست در سال 1396، نخستین بار در ایران، نمونه ای از شبکۀ کامل 5G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آزمایش کند.

نخستین سایت تجاری نسل پنجم تلفن همراه، اول مرداد ماه 1399، برای نخستین بار در ایران، توسط ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شد. این سایت توسط رئیس جمهوری و در حاشیه جلسه هیأت دولت، به صورت آنلاین افتتاح شد.

هفتم مرداد 1399، دومین سایت تجاری 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور وبلاگ غزل، توسط دکتر بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و 21 آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، در دانشگاه تربیت مدرس به بهره برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، 28 بهمن ماه 1399، با حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت .

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه 1399، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم عزیز این شهر قرار گرفته بود.

روابط عمومی ایرانسل

منبع: خبرگزاری آریا

به "آمادگی ایرانسل برای توسعه پژوهش های 6G در کیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ایرانسل برای توسعه پژوهش های 6G در کیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید