از امید ها برای افزایش قیمت تا میدان داری در فروش یاقوت سرخ

به گزارش وبلاگ غزل، ایجاد مجتمع بارگاهی زرشک در شهرستان زیرکوه، امید ها را برای درآمدزایی کشاورزان و کوتاه شدن دست دلالان افزایش داده است.

از امید ها برای افزایش قیمت تا میدان داری در فروش یاقوت سرخ

98 درصد زرشک بی دانه دنیا در خراسان جنوبی فراوری می گردد که شهرستان زیرکوه دومین قطب فراوری زرشک در استان است و 3 هزار بهره بردار زرشک به فراوری آن مشغولند.

مهر و آبان زمان برداشت زرشک است؛ یاقوت سرخی که برای فروش احتیاج به خشک شدن دارد و خشک کردن از دو طریق خرمن یا بارگاه انجام می گردد.

بهره برداران زرشک در شهرستان زیرکوه امکان نگهداری محصول و خشک کردن آن را در بارگاه ها ندارند و به ناچار برای از بین نرفتن، محصول خود را با قیمت پایین در زمان برداشت به دلالان می فروشند.

قسمت تلخ تر ماجرا این است که همواره در اواخر سال، قیمت افزایش می یابد و در نبود بارگاه های بهداشتی، دیگر کشاورز سودی از محصول ندارد.

ایجاد 225 واحد بارگاه زرشک در زیرکوه

هم اکنون کشاورزان 3 هکتار بارگاه زرشک سنتی و خود مدیریتی در شهرستان زیرکوه دارند که برای توسعه این بارگاه ها 12 هکتار برای ایجاد مجتمع بارگاه بهداشتی زرشک در روستای افین دیده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه می گوید: در این مجتمع ساخت 225 واحد پیش بینی شده است که تا خاتمه هفته 140 واحد به بهره برداران تحویل و اجرایی می گردد.

به گفته امیری برای این بارگاه های زرشک، تسهیلاتی نیز برای بهره برداران در نظر گرفته شده است که از اواخر آبان ماه اجرایی می گردد.

بیشتر بخوانید

  • محاسبه هزینه های کشاورزان در قیمت گذاری زرشک

او اظهار داشت: برای یاری به بهره برداران، احیای قنوات را هم در دستور کار داریم تا مشکل آب نیز رفع گردد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه تأکید می نماید: توسعه بارگاه ها در به کیفیت رسیدن و خشک شدن زرشک به شکل پفکی یاری می نماید و محصول مرغوب به دست مصرف کننده می رسد؛ بعلاوه دیگر احتیاج نیست کشاورز به صورت فوری محصول خود را با هر قیمتی به دلالان بفروشد.

مهاجرت معکوس، نتیجه توجه به حوزه زرشک

مسئولان می گویند با بارگاه های بهداشتی، کشاورز می تواند در تمام طول سال فروش داشته باشد و خود او مدیریت کننده این جریان باشد که در این صورت عرضه و تقاضا در طول سال به درستی انجام می گردد و کشاورز بهره کافی را از محصول خود می برد.

امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه تأکید می نماید: با توسعه بارگاه ها شاهد حذف دلالان نیز خواهیم بود و از آنجایی که اقتصاد بعضی منطقه ها زیرکوه به زرشک وابسته است؛ با افزایش حتی 10 درصدی قیمت آن، مهاجرت معکوس از شهر های بزرگ را خواهیم داشت.

او بیان می نماید: تثبیت قیمت زرشک و مدیریت عرضه و تقاضا در طول سال، سود دوچندانی را برای بهره برداران به همراه دارد که با ایجاد بارگاه های زرشک امکان پذیر است.

جشنواره ملی زرشک 21 تا 27 مهر در پنج شهرستان قاینات، زیرکوه، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می گردد.

کشاورزان امیدوارند برگزاری این جشنواره فرصتی برای معرفی یاقوت سرخ و افزایش تقاضا برای فروش آن باشد.

خام فروشی زرشک و صادرات آن با نشان تجاری دیگر کشور ها یکی از معضلات این محصول مزیت دار خراسان جنوبی است که ضرورنت دارد برای فرآوری زرشک به توسعه صنایع تبدیلی و حمایت از آن ها بیشتر توجه گردد.

وبلاگ غزل خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "از امید ها برای افزایش قیمت تا میدان داری در فروش یاقوت سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از امید ها برای افزایش قیمت تا میدان داری در فروش یاقوت سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید