اولویت حکومت جدید افغانستان آغاز مذاکرات صلح است

به گزارش وبلاگ غزل، سفیر افغانستان در ایران گفت: اولویت حکومت جدید افغانستان آغاز مذاکرات صلح است.

اولویت حکومت جدید افغانستان آغاز مذاکرات صلح است

به گزارش ، نشست تحولات افغانستان با نگاهی بر ساختار ها با حضور سید رسول موسوی دستیار ویژه وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزات امور خارجه و عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران همچنین برخی سفرای سابق کشورمان عصر امروز در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار گشت.

در این نشست عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان طی سخنرانی با اشاره به تحولات آینده سیاسی این کشور اظهار کرد: ما اخیرا برگزاری انتخابات ریاست جمهور افغانستان را داشتیم و به زودی نتایج این انتخابات اعلام می شود و برنده این انتخابات حکومت جدید را تشکیل می دهد.

او ادامه داد: اولویت حکومت جدید افغانستان آغاز مذاکرات صلح است. هر تیمی در انتخابات پیش رو مخصوصا رئیس جمهور اشرف غنی متعهد است پس از استقرار حکومت جدید آغاز مذاکرات صلح یک اولویت است.

لیوال شرح داد: افغانستان دو بعد منطقه ای و بین المللی دارد، در بعد منطقه ای ما شاهد سیاست های مثبتی بر واقع بینی منطقه هستیم به خصوص از جانب جمهوری اسلامی ایران که اعلام کرده است در هیچ روندی بدون حضور کنندگان مردم این کشور شرکت نخواهد کرد.

سفیر افغانستان در ایران شرح داد: مذاکرات بین آمریکا و طالبان که متوقف شد یا به تعویق افتاد، سه محور اساسی جدول زمانبندی خروج نیرو های خارجی، تضمین برای عدم ایجاد خطر برای کشور های خارجی و همسایگان افغانستان و آینده طالبان در آینده سیاسی افغانستان را داشت.

لیوال اضافه کرد: این مذاکرات در بخش آخر، به مذاکرات بین افغانی اشاره می کرد و مهمترین پیش شرط دولت و مردم افغانستان برای آغاز مذاکرات اجرای آتش بس بود.

او شرح داد: با توقف مذاکرات، اجرای انتخابات با درخواست مردم در اولویت قرار گرفت، کشور های دیگر مانند روسیه و چین، آهسته آهسته در تماس های مبهم شان با طالبان تجدید نظر کردند.

لیوال ادامه داد: پاکستان باید به حاکمیت ملی در افغانستان احترام بگذارد، همانطور که کشور های همسایه در حلقه روابط ما هستند، ما برقراری روابط عالی را با همه کشور های منطقه مانند ایران، چین و سه همسایه شاقتصادی را مدنظر داریم.

او بیان نمود:نسل جوان آگاه، تحصیلکرده و روشنفکر و وطن دوست افغان که مسائل منافع ملی خود را درک کرده، به مردم سالاری و اصل جمهوریت باور دارند و ارزش های میهنی خود باور دارند و به صلح و ثبات و ارزش های مدتی باور دارند.

او ادامه داد:مردم و کشور افغانستان مردم و کشور 30 سال قبل نیستند و دیگر با ابزار های ایدئولوژیک نمی توان در افغانستان سرمایه گذاری کرد. بزرگترین سرمایه ما نسل آگاه است.

او بیان نمود:نسل جوان آگاه، تحصیلکرده و روشنفکر و وطن دوست افغان که مسائل منافع ملی خود را درک کرده، به مردم سالاری و اصل جمهوریت باور دارند و ارزش های میهنی خود باور دارند و به صلح و ثبات و ارزش های مدتی باور دارند.

او ادامه داد:مردم و کشور افغانستان مردم و کشور 30 سال قبل نیستند و دیگر با ابزار های ایدئولوژیک نمی توان در افغانستان سرمایه گذاری کرد. بزرگترین سرمایه ما نسل آگاه است.

لیوال شرح داد:چه تضمینی وجود دارد که آن توافقات با یک نام توخالی به نام امارت اسلامی شکل گیرد که هیچ محتوایی ندارد یعنی خطر تهدیدات تروریستی همچنان ادامه دارد. دولت افغانستان مرجعی است که می تواند صلح منطقه ای را تضمین کند. اگر کشور های منطقه می خواهند صلح در جغرافیای افغانستان منحصر نباشد و شامل کشور های دیگر هم باشد، باید به اصل قانون اساسی افغانستان و حکومت افغانستان توجه کنند چراکه مآغازیت باید درون زا باشد.

او با بیان اینکه هیچ کس نباید برای افغانستان در عرصه سیاست خارجی تعیین و تکلیف کند، گفت: اگر ما زیر بار این گونه تعیین و تکلیف کردن ها می رفتیم، نباید هیچ مناسباتی با ایران داشته باشیم اما مناسبات چند هزار ساله با ایران داشته و خواهیم داشت.

او با اشاره به تعادل در روابط خارجی گفت: ما می خواهیم با هند و پاکستان مناسبات خوب و محبت آمیز داشته باشیم. بار ها به پاکستان اطمینان دادیم که روابط خوب با هند به معنای دشمنی با هیچ کس دیگری نیست. هیچ کسی نمی تواند از قلمرو افغانستان علیه دیگری دشمنی کند.

او ادامه داد: تداوم تجهیز و تسلیح گروه های تروریستی برای پاکستان هم تهدید بالقوه ای است. دولت و مردم افغانستان با صداقت پیشنهاد کرد که روابط اقتصادی با پاکستان، برای آن ها هم پر منفعت است. تلاش ما برای رسیدن به توافق با پاکستان به نتیجه نرسیده است. مذاکرات ما پاکستان به خطر روشن ساختن یک تعادل در سیاست خارجی است.

سفیر افغانستان در ایران خاطر نشان کرد: افغانستان بیشترین صدمه را ناشی از جنگ های در نیم قرن گذشته دیده و اجازه نمی دهد دیگران تاثیری بر روند داخلی اش بگذارند.

لیوال با بیان اینکه توسعه چابهار و دیگر بندر های دیگری که تزانزیتی برای افغانستان هستند، اولویت سیاست خارجی ما است. تاکید کرد: ما به خاطر نگرانی دیگران نمی توانیم از بنادر بگذریم. این ها ساخته شده و اقتصاد افغانستان را با اقتصاد های خارجی گره می زند.

سفیر افغانستان درباره سند جامع همکاری های ایران و افغانستان بیان نمود: به زودی سند جامع همکاری های راهبردی میان ایران و افغانستان امضا می شود که شامل پنج مساله اقتصادی، آب، فرهنگی، امنیتی و مهاجران است. در همه این موارد توافق نظر وجود دارد. در بخش مهاجران کار های اساسی برای قانونمند شدن حضور مهاجرین انجام شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اولویت حکومت جدید افغانستان آغاز مذاکرات صلح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت حکومت جدید افغانستان آغاز مذاکرات صلح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید