باغملک خوزستان ، از دل منجنیق و داستان نمرود

به گزارش وبلاگ غزل، انتخاب مقصد سفر هم سخت است و هم آسان. اگر اهل سفر به مکان­ های آشنا و همیشگی باشیم انتخاب مقصد کار ساده ­ای است اما اگر قصدمان از سفر تماشا جاهای تازه و خاص باشد، انتخاب مقصد باید با دقت و حوصله بیشتری انجام گردد. در کشورمان شهرها و روستاهای بسیار زیبا و تماشای وجود دارند که خیلی از آنها ناشناخته هستند. جاهایی که اگر کمی صبر و حوصله برای پیدا کردن­شان به خرج دهید، بی­شک سفری عالی و خاطره­ انگیز در انتظارتان است. سفری که ترغیب­ تان ­می­ کند تماشای­ های ناشناختۀ بیشتری را کشف کنید و سفری از جنس دیگر را تجربه کنید.

باغملک خوزستان ، از دل منجنیق و داستان نمرود

ما در این مطلب مجله وبلاگ غزل قصد داریم یکی از جاذبه­ های کمتر دیده و شنیده کشورمان را به شما معرفی کنیم؛ شهری در جنوب کشور که کم­کم دارد به فهرست جاهایی که باید دید وارد می­ گردد. شهری که در این مطلب درباره­ ا ش می­ گوییم باغملک خوزستان است. اگر دوست دارید بدانید باغملک دقیقا کجاست و چه تماشای­ هایی دارد با ما همراه باشید.

باغملک خوزستان، شهری با تاریخ کهن

باغملک در شرق استان خوزستان قرار گرفته است و تا سال 1371 بخشی از شهرستان ایذه بود. باغملک در دامنه کوه بادرنگون و در ارتفاع 917 متری از سطح دریا قرار گرفته است. به همین علت نسبت به شهرهای دیگر استان هوای معتدل و حتی سرد دارد که در فصل تابستان تعداد زیادی از خوزستانی­ ها را به سوی خود جلب می­کند. باغملک با شهرهای مسجدسلیمان و رامهرمز و ایذه و هفتگل و نیز استان چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد همسایه است.

قدمت شهر باغملک به دوران عیلام می ­رسد. در زمان عیلام این منطقه اوربه نام داشت. در حوالی باغملک محلی هست به نام منجنیق، در این محل آثاری از یک شهر باستانی به جا مانده است و روایتی وجود دارد که این آثار بقایای شهر باستانی اور هستند که ماجرای ابراهیم پیامبر و نمرود در آن رخ داده است. علاوه بر این وجود یک پل شکسته مربوط به دوره ساسانیان و سنگ آسیاب قدیمی قدمت شهر باغملک را تأیید می ­نمایند.

اهالی این منطقه از دو ایل لر بختیاری و بهمئی هستند و به گویش لری بختیاری صحبت می­ نمایند. طایفه­ های ایل بختیاری ایل جانکی، برون، کُرد، کردزنگنه و زنگنه، سروستانی، شیخ، ممبینی، احمدی، زکوی و بهمئی در باغملک خوزستان ساکن هستند.

تماشای ­های باغملک، طبیعت کوهستانی خوزستان

بیشتر تماشای­ های منطقه باغملک از نوع تماشای­ های طبیعی هستند. همان­طور که گفتیم این شهر در دامنه کوه قرار گرفته است، کوه های بادرنگان در شمال و کوه های زرین و دیوانه در جنوب. بیشتر پوشش گیاهی منطقه از درختان بلوط و افرا تشکیل شده است. به جز این­ها انواع گیاهانی که کاربرد دارویی دارند مثل گل­ گاوزبان، خاکشیر، گون، کتیرا و…در این منطقه فراوان هستند. حیواناتی مانند روباه، شغال، گرگ، بزکوهی، قوچ، میش، گراز، خرگوش، کبک، قرقاول از جانوران بومی منطقه باغملک هستند. روستای مال­آقا، شهر تاریخی قلعه تل و آبشار تنگ کرد از دیگر تماشای­ های این منطقه هستند. سفرتان را طوری برنامه­ ریزی کنید که وقت کافی برای تماشا تمام این منطقه ها و لذت بردن از طبیعت بکر و زیبای منطقه داشته باشید.

روستای مال­آقا، آرمیده در دل طبیعت بکر

اگر بخواهیم از زیباترین نقطه باغملک نام ببریم، حتما آنجا روستای مال­آقا خواهد بود. این روستا در شمال استان خوزستان قرار گرفته است و از توابع باغملک است و حدود یک ساعت و نیم با اهواز فاصله دارد. جهت پرپیچ وخم روستای مال­آقا از میان کوه­ ها می­ گذرد و زیبایی مناظرش افسون­گر است. رودخانه زیبایی از میان باغ­های اغلب انگور و انار روستا می­ گذرد و سرسبزی روستا و صدای آرامش­ بخش آب فضایی رویایی خلق می­ کند. در سفر به باغملک خوزستان تماشا روستای مال­آقا را از دست ندهید. این روستا برترین محل برای سپردن خود به طبیعت و آرام گرفتن فکر و تجدید قوا برای بازگشت به زندگی شلوغ شهری است.

آبشار تنگ کرد، جاذبه­ ای مخصوص ماجراجویان

منطقه تنگ کرد به علت آبشارهای بلندش مشهور است و بسیاری از طبیعت­ گردان ماجراجو حاضرند برای تماشا این آبشارهای باشکوه از تنگه­ ها و رودخانه­ های خطرناک هم عبور نمایند. منطقه تنگ کرد که در دل کوهستان قرار گرفته است بسیار بکر و سرسبز است. اما تماشا آبشارها کار چندان راحتی نیست چون منطقه تا حد زیادی دور از دسترس و صعب­ العبور است و اگر مهارت­ های طبیعت­ گردی ندارید بهتر است از سفر به تنگ کرد صرف ­نظر کنید چون شیب دره آن بسیار خطرناک است و در طول جهت ممکن است ناچار شوید از عرض رودخانه هم عبور کنید. حتما با تجهیزات کافی و راهنمای محلی از این محل تماشا کنید.

قلعه تل، از آثار یکجانشینی و تمدن در فلات ایران

قلعه تل که می­گویند قدمتش به پنج هزار سال پیش یعنی زمان حکومت عیلامیان می­رسد، در شمال شهر باغملک و جنوب شهر ایذه در دل کوه­ های زاگرس قرار گرفته است. آب و هوای معتدل و خاک حاصل­خیز باغملک خوزستان اقوام کوچنده را ترغیب کرد تا در این سرزمین ساکن شوند و شهر بنا نمایند. شهری که در اطراف یک تپه بنا شد که عیلامیان قلعه بزرگی بر بلندای آن بنا نموده بودند.

جهت دسترسی و برترین زمان سفر به باغملک

فاصله باغملک تا مرکز استان خوزستان یعنی اهواز 150 کیلومتر است یعنی حدود 2 طول می­کشد تا از اهواز به آنجا برسید. بنابراین برای سفر به باغملک اول باید به اهواز بروید. جهت سفر هم از اهواز-امیدیه-رامهرمز و باغملک است. از طرفی باغملک در همسایگی شهر ایذه است و اگر بازدید از ایذه هم در برنامه سفرتان است می­توانید از جهت ایذه به آنجا بروید.

برترین زمان سفر به این منطقه هم معمولا نیمه دوم سال است. اما از آنجا که در منطقه ­ا کوهستانی قرار گرفته است و تا حدی از بقیه نقاط خوزستان خنک ­تر است، فروردین تا نیمه اول اردیبهشت هم برای سفر به این منطقه زمان مناسبی است.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "باغملک خوزستان ، از دل منجنیق و داستان نمرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغملک خوزستان ، از دل منجنیق و داستان نمرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید