تفاوت های بین هواپیمای ایرباس و بوئینگ!

به گزارش وبلاگ غزل، چطور هواپیمای بوئینگ را از ایرباس تشخیص بدهیم؟

ایرباس و بوئینگ دو نام آشنا برای دوستداران پرواز و سفر هوایی است. این دو شرکت آنقدر معروفیت دارند که حتی کسانی که تا به حال با هواپیما سفر نکرده اند هم نام ایرباس و بوئینگ را شنیده اند. شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس هر دو از برترین شرکت ها در این زمینه هستند و از امنیت و کیفیت بسیار بالایی برخورداند. با این حال این دو نوع هواپیما با یکدیگر تفاوت هایی هم دارند. آیا شما هم دوست دارید تنها با نگاه کردن به هواپیما تشخیص بدهید که مدل هواپیما بوئینگ است یا ایرباس؟ البته برخی تفاوت های ایرباس و بوئینگ در تجهیزات و ساختار داخلی آن هاست اما برخی دیگر از تفاوت ها را می توان به راحتی از ظاهر هواپیماها تشخیص داد و احتیاج به تخصص و تبحر خاصی ندارد. در ادامه برخی از مهم ترین تفاوت های ایرباس و بوئینگ را به شما معرفی می کنیم تا از این به بعد بتوانید نوع هواپیما را با نگاه کردن به آن تشخیص بدهید. با خبرنگاران همراه باشید تا با تفاوت های ایرباس و بوئینگ آشنا شویم.

تفاوت های بین هواپیمای ایرباس و بوئینگ!

ایرباس و بوئینگ، دو غول صنعت هواپیمایی

از زمانی که برادران رایت اولین هواپیما را با موفقیت آزمایش کردند تا به امروز هواپیما یکی از جالب ترین پیشرفت های بشریت بوده است. هواپیما به ما اجازه می دهد به طور لغوی در آسمان پرواز کنیم و امکان سفر به نقاط دوردست را برای ما فراهم می نماید. از زمان آغاز صنعت هواپیمایی و مسافرت های هوایی مدل های مختلف هواپیما به بازار آمده است، اما بوئینگ و ایرباس در بین این همه مدل از همه مشهورتر هستند و بر صنعت هواپیمایی حکمرانی می نمایند. هواپیماهای ایرباس و بوئینگ از جمله پرطرفدارترین هواپیماها هستند و ایرلاین های معتبر و مشهور کوشش می نمایند با خرید این هواپیماها ناوگان هوایی خود را تجهیز نمایند. مسافران نیز هنگام رزرو بلیط هواپیما سعی می نمایند با این هواپیماها سفر نمایند و امنیت و کیفیت سفر خود را تضمین نمایند. اما این دو هواپیما با هم تفاوت هایی دارند که بعضی از آن ها مربوط به تفاوت های ظاهری و بعضی دیگر به موتور و ساختار داخلی بستگی دارد. بسیاری از خلبان ها به علت این تفاوت ها ایرباس یا بوئینگ را ترجیح می دهند و از دید آن ها راهنمایی هواپیماهای بوئینگ و ایرباس با یکدیگر کاملا فرق دارد. با این حال، برای ما که به عنوان مسافر عادی سوار هواپیما می شویم تفاوت در نحوه راهنمایی و تجهیزات داخلی هواپیما چندان مشهود نیست و نمی توانیم به راحتی آن ها را تشخیص بدهیم. در ادامه تاریخچه مختصری از این دو شرکت هواپیماسازی را به شما معرفی می کنیم و بعد مهم ترین تفاوت های ایرباس و بوئینگ را شرح می دهیم.

شرکت ایرباس

ایرباس یک کارخانه هواپیماسازی بسیار محبوب است که در شهر بلیناک فرانسه واقع شده است و زیرمجموعه شرکت هوافضای اروپایی EADS محسوب می گردد. ایرباس کارش را با اتحاد چند فراوری نماینده هوافضا آغاز کرد و بعدها در سال 2001 به شرکت هلدینگ EADS پیوست. اولین هواپیمایی که به وسیله این شرکت فراوری شد ایرباس ای 300 بود. اگرچه بیشتر ما ایرباس را به علت هواپیماهای مسافربری و تجاری اش می شناسیم، اما این شرکت هواپیماهای نظامی و قطعات و تجهیزات دفاعی نیز فراوری می نماید.

شرکت بوئینگ

شرکت بوئینگ یک شرکت چندملیتی هوافضاست و دفتر مرکزی اش در ایالات متحده واقع شده است. این شرکت در سال 10916 و به وسیله فردی به نام ویلیام بوئینگ راه اندازی شده است. در سال 1997، شرکت بوئینگ به منظور توسعه بازار و کسب و کار با مک دانل داگلاس ادغام شد. شرکت بوئینگ از بخش های مختلفی تشکیل شده است: هواپیماهای تجاری بوئینگ، هوافضا و دفاع بوئینگ، مهندسی، عملیات و تکنولوژی و گروه خدماتی بوئینگ. بوئینگ یکی از بزرگ ترین سازنده های هواپیما در جهان است.

تفاوت های ایرباس و بوئینگ

هردو این شرکت ها بیشتر با هواپیماهای مسافربری شان شناخته می شوند و بیشتر ایرلاین های بزرگ جهان با استفاده از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به جابجایی مسافران می پردازند. با این حال، در عین مشابهت هایی که بین این دو شرکت وجود دارد تفاوت هایی بین هواپیماهای بوئینگ و ایرباس وجود دارد. بعضی از این تفاوت ها محسوس هستند و به عنوان یک مسافر عادی هم می توانید با کمی دقت نوع هواپیما را تشخیص بدهید.

  • نام شرکت سازنده روی بدنه هواپیما: آسان ترین راه برای تشخیص نوع هواپیما آنالیز نیمه پایینی بدنه هواپیماست؛ یعنی جایی که نام شرکت نوشته می گردد. به طور کلی معمولا در این قسمت نوشته می گردد که هواپیما متعلق به شرکت بوئینگ است یا ایرباس.
  • تفاوت در طراحی دماغه هواپیما: یکی دیگر از تفاوت های ایرباس و بوئینگ در شکل و طراحی دماغه هواپیما نمود پیدا می نماید. هواپیماهای ایرباس دماغه ای گرد و منحنی دارند، در حالیکه دماغه هواپیماهای بوئینگ معمولا گرد و کمی نوک تیز است. بنابراین با نگاه کردن به ظاهر هواپیما می توانید تشخیص بدهید که هواپیما بوئینگ است یا ایرباس. در تصاویر هواپیماهای بوئینگ و ایرباس هم می توانید این تفاوت در طراحی دماغه هواپیما را مشاهده کنیم.
  • طراحی پنجره خلبان: علاوه بر این، پنجره جلوی هواپیما که متعلق به کابین خلبان است هم یکی دیگر از تفاوت های ایرباس و بوئینگ به شمار می رود. پنجره ایرباس مربع شکل است و مستقیما در راستای بدنه هواپیما قرار گرفته است. اما هواپیماهای بوئینگ پنجره ای به شکل عدد 7 دارند و گوشه های پنجره کمی به سمت بالا مورب شده است.
  • محل نصب موتور: تفاوت دیگر در محل قرارگیری موتور هواپیماست: موتور هواپیمای ایرباس معمولا زیر بال ها قرار می گیرد، در حالیکه در هواپیماهای بوئینگ، موتور جلوی بال نصب می گردد. با این حال، نصب موتور و محل قرارگیری آن ممکن است بسته به طراحی هواپیما کمی تغییر کند.
  • تجهیزات الکترونیکی: یکی از مهم ترین تفاوت های ایرباس و بوئینگ تجهیزات الکترونیکی استفاده شده در هواپیماست. هواپیماهای ایرباس به وسیله سکان جانبی یا ساید استیک (sidestick) کنترل می شوند. سکان جانبی تقریبا مشابه جوی استیک (joystick) است که در بازی های کامپیوتری استفاده می گردد! هواپیماهای بوئینگ از فرمان یا یوک مرکزی (yoke) استفاده می نماید که طراحی چرخشی دارد و به عنوان کنترل نماینده اصلی استفاده می گردد.

منبع: differencebetween.info

منبع: الی گشت

به "تفاوت های بین هواپیمای ایرباس و بوئینگ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های بین هواپیمای ایرباس و بوئینگ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید