ضرورت توجه به طرح پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال در دوره کرونا

به گزارش وبلاگ غزل، نهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در دوره نهم به صورت ویدیو کنفرانس برگزار گردید و راهکارهای جلوگیری از توقف خطوط فراوری، مسائل ارزی و ارائه طرح پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال موردبحث و آنالیز نهاده شد.

ضرورت توجه به طرح پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال در دوره کرونا

در ابتدای این نشست محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در مورد برنامه های وزارت صنعت در سال 99 گفت که اهم برنامه های وزارتخانه در چارچوب شعار سال یعنی جهش فراوری است و یکی از نقاط مثبت آن دیدگاه فناورانه در این برنامه است.

او همچنین بر تقویت تقاضای داخل و بحث صادرات تاکید و گفت که باید هماهنگی بین دستگاهی بیشتری برای تحقق شعار جهش فراوری ایجاد گردد.

طلایی با اشاره به طرح پویش فراوری ملی محتوای دیجیتال گفت: طرح پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال از نیمه دوم سال گذشته توسط انجمن ناشران دیجیتال شروع شد و در این طرح کوشش شد تا در ابتدا این آنالیز صورت گیرد که حوزه فراوری محتوا تا چه حد می تواند به کسب وکارها به خصوص برای کسب وکارهای خرد یاری کند تا بتوانند از این طریق با کمترین هزینه بیشترین بهره وری را داشته باشند.

او همچنین اطلاع داد دوره های آموزشی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به کسب وکارها درباره حوزه آی سی تی از اواخر اردیبهشت ماه امسال به صورت مجازی شروع خواهد شد.

در ادامه جلسه تعدادی از اعضای این کمیسیون به بحث مسائل ارزی خود پرداختند. بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران در این خصوص گفت: عملاً تخصیص ارز نیمایی برای کار ما قطع شده است. از همین رو قیمت تمام شده ماشین آلات فراوریی نیز گران تمام می گردد و حداقل برای خرید یک دستگاه 30 میلیارد تومان سرمایه ضروری است.

وی ادامه داد: اکنون نیز با قیمتی که یورو در بازار آزاد دارد، نوسازی در صنعت چاپ سخت و غیرممکن شده است. از طرفی در این شرایط مجبوریم دستگاه های قدیمی تر را وارد کشور کنیم و حالا قانونی وضع شده که اگر تاریخ فراوری دستگاه پایین تر از سال 2010 باشد نیز از معافیت لازم برای واردات برخوردار نخواهد شد. ازاین رو اکنون ما با مسائل جدی در این زمینه روبرو هستیم.

پیمان ایروانی عضو کمیسیون و رئیس انجمن واردکنندگان قطعات رایانه ای نیز گفت: شرایط آن گونه که در اخبار در مورد بهبود شرایط و آزاد شدن واردات تجهیزات رایانه ای نیست. چراکه ما در راستا واردات با مسائل متعددی روبرو هستیم. از تخصیص اعتبار تا پیدا کردن ارز عمده ترین مسائل ما پس از ثبت سفارش است.

علی مسعودی عضو هیات مدیره فدراسیون فاوا نیز در این زمینه اعلام کرد که عملاً ارزی وجود ندارد و همین موضوع باعث تأخیر در تعهدات شده است.

در ادامه مباحث مربوط به این جلسه، در مورد پویش ملی محتوای دیجیتال مطالبی از سوی مرتضوی مشاور کمیسیون فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات ارائه شد و گفت: شیوع کرونا نشان داد که تا چه حد استقبال از محتوای دیجیتال زیاد است و ما از این فضا می توانیم بهترین بهره برداری را انجام دهیم. از همین رو در حال راه اندازی پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال هستیم که در این راستا چهار اقدام در دستور کار است. 1- همایش پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال، 2- مرکز نوآوری فراوری محتوای دیجیتال، 3- ایجاد پلتفرم صادراتی محتوا، 4- پویش آموزش رایگان.

او در مورد هدف این پویش مطرح کرد که از این طریق قصد داریم تا برای فعالان حوزه IT بازارسازی انجام دهیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ضرورت توجه به طرح پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال در دوره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به طرح پویش ملی فراوری محتوای دیجیتال در دوره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید