گاردین: کرونا فدرالیسم آمریکا را به چالش کشیده است

به گزارش وبلاگ غزل، یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشت، شیوع ویروس کرونا در آمریکا نشان داد چگونه فدرالیسم می تواند تحت رهبری رئیس جمهوری تمامیت خواه، ناکارامد و چالش برانگیز باشد.

گاردین: کرونا فدرالیسم آمریکا را به چالش کشیده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ غزل، یک استاد تاریخ آمریکا در روزنامه گاردین نوشت، شیوع ویروس کرونا در آمریکا منازعه میان دولت فدرال و ایالت ها را افزایش داده و فدرالیسم را در این کشور به چالش کشیده است.

در این یادداشت آمده است، مطابق اصول فدرالیسم در آمریکا، مقامات هر ایالت مسئول حفظ جان شهروندان خود در برابر ویروس کرونا هستند و دولت فدرال تنها وظیفه هماهنگی و رهبری پاسخ ملی در برابر این بیماری را دارد. ارسال منابع مورد احتیاج به مناطق مختلف و اقداماتی نظیر اعمال قرنطینه باید بر اساس برنامه ملی صورت گیرد و همان طور که اندرو کومو فرماندار نیویورک در این باره می گوید: مرزهای ایالتی برای این ویروس معنایی ندارند.

گاردین می نویسد، فقدان یک رهبری مسئولانه در کاخ سفید موجب ناکارآمدی این نظام شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به جای همکاری با ایالت ها برای ایجاد طرحی ملی، ماه ها به انکار شرایط موجود پرداخت و گفت هیچ مسئولیتی در قبال کنترل این بیماری ندارد. وی اندکی بعد تصمیم گرفت شرایط مالی آمریکا را فارغ از شرایط حاکم، به حالت عادی برگرداند. به همین دلیل ترامپ این بار روی دیگر افراط گرایی خود را با به رخ کشیدن اختیار تام در آمریکا به نمایش گذاشت.

این روزنامه می افزاید، هنگامی که بعضی فرمانداران ایالت ها با دستور کاهش محدودیت و قرنطینه از سوی دولت فدرال مخالفت کردند، ترامپ در پیغامی عجیب به شهروندان آن ها گفت، ایالت های خود را آزاد کنید. در این بین بسیاری از فرماندهان جمهوری خواه نیز از فرمان ترامپ اطاعت نموده اند. این فرمانداران پیش تر برای اعلام شرایط اضطراری در ایالت خود، منتظر اعلام شرایط اضطراری ملی از سوی ترامپ شده بودند.

گاردین می نویسد، فرمانداران دموکرات به ضرورت های محلی در ایالت های خود توجه بیشتری نشان داده اند. آن ها زودتر از همتایان جمهوری خواه خود شرایط اضطراری اعلام کردند و زمانی که درخواست آن ها برای پاسخ ملی موثرتر به جایی نرسید، تصمیم گرفتند خودشان دست به کار شوند. همچنین زمانی که ترامپ به طور غیرمسئولانه ای دستور فعال سازی مجدد بخش مالی را صادر کرد، فرمانداران دموکرات ایالت های غرب و شمال شرق آمریکا با تشکیل کارگروه هایی با حضور متخصصان مالی و پزشکی، راه خود را پیش گرفتند.

این یادداشت می افزاید، ترامپ به قدری بی پرده بر پایه های جمهوری خواهی چنگ زده است که فرمانداران ایالت های دارای اکثریت جمهوری خواه به ناچار حفظ روابط خود با رئیس جمهور را بر دیگر اولویت ها ترجیح داده اند. سیاست گذاری های محلی به قدری رنگ و بوی ملی گرفته اند که فرمانداران جمهوری خواه درخصوص مسائل داخلی خود نیز باید جلب رضایت ترامپ را در اولویت قرار دهند.

نحوه رهبری ترامپ به گونه ای است که به واکنش های فرمانداران هر دو حزب بستگی دارد. او صریحاً اعلام نموده بخشندگی فدرال بر اساس وفاداری سیاسی فرمانداران معین می گردد. تا آنجا که حتی فرماندار دموکرات ایالت کلرادو از خریدن دستگاه یاری تنفسی از بازار آزاد نیز منع می گردد ولی به درخواست یک سناتور جمهوری خواه ایالتی دیگر صاحب صد دستگاه یاری تنفسی می گردد.

این یادداشت در سرانجام می نویسد، پیغام بسیار شفاف است: فرمانداران دموکرات باید خودشان فکری به حال ایالتشان نمایند و فرمانداران جمهوری خواه نیز باید خود را به رئیس جمهوری بچسبانند که بیشتر خود را یک ولی نعمت فئودال می داند تا رهبر یک ملت. در حال حاضر اوضاع آمریکا دقیقاً برعکس چیزی است که بنیان گذاران آن انتظار داشتند. روی هم رفته این تحولات حاکی از این است که فدرالیسم نیز یکی از تلفات بی توجهی این ریاست جمهوری بی سابقه نسبت به تمام چیزهایی است که آمریکا بر آن تکیه دارد.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "گاردین: کرونا فدرالیسم آمریکا را به چالش کشیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: کرونا فدرالیسم آمریکا را به چالش کشیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید