اقتصاد چرخشی؛ همه با هم برای زمین

به گزارش وبلاگ غزل، اقتصاددانان و جامعه شناسان برای تعریف اقتصاد چرخشی، هنوز نتوانسته اند تعریف جامعی و مشخصی لحاظ نمایند و هم چنان به تعریفی پایبند هستند که بنیاد آلن مک آرتور در سال 2015 از اقتصاد چرخشی ارائه کرد. بر اساس تعریف این بنیاد، اقتصاد چرخشی نوعی از اقتصاد است که با هدف حفظ تولیدات، ترکیبات و مواد اولیه در بالاترین سطح فایده مندی و ارزش در طول زمان، به اصلاح و استفاده مجدد از منابع می پردازد و میان چرخه های بیولوژیکی و فنی تمایز قائل می گردد.

اقتصاد چرخشی؛ همه با هم برای زمین

به طور کلی، تعریف اقتصاد چرخه ای به یک اقتصاد حلقه ای بسته اشاره دارد که پسماند اضافه ای فراوری نمی نماید و در مقابل هر پسماندی خود به عنوان ماده اولیه فعالیت مالی دیگری به مصرف می رسد.

در اقتصاد خطی، ما مواد را از زمین می گیریم، از آنها محصولات می سازیم و در نهایت آنها را به عنوان زباله دور می ریزیم - این یک فرآیند خطی است. در مقابل، در یک اقتصاد چرخشی، ما در وهله اول از فراوری زباله جلوگیری می کنیم.

اقتصاد چرخشی مبتنی بر سه اصل است که به وسیله طراحی راهنمایی می گردد:

  • حذف زباله و آلودگی
  • چرخش محصولات و مواد (با بالاترین ارزش آنها)
  • احیای طبیعت

در واقع اقتصاد چرخشی انتقال به انرژی و مواد تتازه پذیر است. اقتصاد چرخشی فعالیت مالی را از مصرف منابع محدود جدا می نماید. این یک سیستم انعطاف پذیر است که برای تجارت، مردم و محیط زیست کارکرد مفیدی خواهد داشت.

سوال اصلی ما در اقتصاد چرخشی این است که چه چیزی ضروری است تا اقتصاد خطی ما را به مالی تبدیل کنیم که در آن زباله ها حذف شوند، منابع در گردش باشند و طبیعت بازسازی شوند؟

در واقع اقتصاد چرخشی ابزارهایی را در اختیار ما قرار می دهد تا با هم به مقابله با تغییرات اقلیمی و از دست دادن تنوع زیستی بپردازیم، در حالی که احتیاجهای مهم اجتماعی را رفع می کنیم.این به ما قدرت می دهد تا رفاه، مشاغل و انعطاف پذیری را افزایش دهیم و در عین حال انتشار گازهای گلخانه ای، زباله و آلودگی را کاهش دهیم. اقتصاد دایره ای، رویکرد ما به سیستم ها را بازتعریف می نماید و به مشخص جهت آینده اقتصاد ما یاری می نماید. این یک تغییر پارادایم ارزشمند است. ما باید به این فکر کنیم که چگونه سرمایه گذاری جامعه را ارتقا دهیم و کیفیت زندگی را ارتقا دهیم.

ثابت شده است که اقتصاد چرخشی برای بسیاری از کسب وکارهایی که در پی تغییر مدل کسب وکار خود هستند و بعلاوه سازمان های چندجانبه مانند، مانند کمیسیون اروپا که روی معامله سبز کار می نمایند، الهام بخش است. در قلب این ایده، مفهوم طراحی زباله، بازیابی و بازسازی سرمایه طبیعی و افزایش طول عمر محصول است. این وعده می دهد که رشد مالی را از محدودیت منابع جدا کند. تقریباً همه آن - به نظر می رسد - به وسیله انقلاب دیجیتال جرقه زده خواهد شد. در طول سال ها، بعضی از شرکت ها و گروه های مشاوره، ایده اقتصاد چرخشی را در به شیوه ای مدرن تعریف نموده و آغاز به توسعه ابزارها و روش ها کردند.

مزایای اقتصاد چرخشی

  • منابع چرخشی منابع کاملاً تتازه پذیر، قابل بازیافت یا زیست تخریب پذیر را فراهم می نماید که زیربنای سیستم های فراوری و مصرف دایره ای است.
  • بازیابی منابع که شرکت را قادر می سازد که دورریز مواد را حذف کند و ارزش مالی جریان بازگشت محصول را به حداکثر برساند.
  • تمدید عمر محصول که شرکت ها را قادر می سازد تا چرخه عمر محصولات و دارایی ها را افزایش دهند تا ارزشی که به وسیله مواد هدر رفته از بین برود، در عوض با تعمیر، ارتقاء یا ساخت مجدد محصولات حفظ یا حتی بهبود یابد.
  • اقتصاد چرخشی محصول را به عنوان خدماتی که جایگزینی برای مدل سنتی خرید و مالکیت با محصولاتی که به وسیله یک یا چند مشتری به وسیله قرارداد اجاره یا پرداخت به ازای استفاده استفاده می شوند، ارائه می نماید.
  • احترام به تنوع؛یک اقتصاد چرخشی که فقط بر کارایی طرف عرضه تمرکز می نماید، شنماینده و یکنواخت خواهد بود. تنوع به خلاقیت و بعلاوه یاری به انعطاف پذیری یا قدرت یک سیستم یاری می نماید - این می تواند به عنوان مثال به تنوع مقیاس کسب و کار، تنوع زیستی و تنوع فرهنگی اشاره داشته باشد. علت اینکه چرا تنوع در یک اقتصاد چرخشی به نقش برجسته تری نسبت به آنچه که در حال حاضر دارد احتیاج دارد این است که بازخورد نقش بزرگ تری در سیستم بازی می نماید.

انتشار کمتر گازهای گلخانه ای

یکی از اهداف اقتصاد چرخشی تاثیر مثبت بر زیست بوم های کره زمین و مبارزه با بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی است. اقتصاد دایره ای پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از مواد خام، بهینه سازی بهره وری کشاورزی و کاهش اثرات جانبی منفی ناشی از مدل خطی را دارد. هنگامی که نوبت به کاهش گازهای گلخانه ای می رسد، یک اقتصاد چرخشی می تواند مفید باشد:زیرا از انرژی های تتازهپذیر استفاده می نماید که در دراز مدت آلودگی کمتری نسبت به سوخت های فسیلی دارد.

به لطف استفاده مجدد و غیر مواد، مواد و فرآیندهای فراوری کمتری برای ارائه محصولات خوب و کاربردی مورد احتیاج است.زیرا به جامانده ها با ارزش هستند و تا حد امکان جذب می شوند تا مجددا استفاده شوند.از آنجایی که گزینه های ترجیحی در اقتصاد چرخشی مواد کم مصرف و غیر سمی خواهد بود،برای همین فرآیندهای ساخت و بازیافت انتخاب خواهند شد.یک مطالعه بنیاد الن مک آرتور نشان داد که یک جهت توسعه اقتصاد چرخشی می تواند انتشار دی اکسید کربن را تا سال 2030 نسبت به سطوح سال 2018 به نصف کاهش دهد.

تعریف مجمع جهانی اقتصاد از اقتصاد چرخشی

اقتصاد دایره ای یک سیستم صنعتی است که با قصد و طراحی احیا نماینده یا احیا نماینده است. این اقتصاد مفهوم انتها عمر را با بازسازی جایگزین می نماید، به سمت استفاده از انرژی های تتازهپذیر سوق می دهد، استفاده از مواد شیمیایی سمی را حذف می نماید، که استفاده مجدد و بازگشت به بیوسفر را مختل می نماید، و هدف آن از بین بردن زباله به وسیله طراحی برتر مواد است.

اصول اقتصاد چرخشی

  • انرژی و منابع طلا هستند

یکی از انواع اقتصاد چرخشی قصد طراحی زباله را دارد. در واقع اقتصاد چرخشی مبتنی بر این ایده است که چیزی به نام زباله وجود ندارد. برای دستیابی به این هدف، محصولات به گونه ای طراحی می شوند که دوام داشته باشند (مواد با کیفیت خوب استفاده می گردد) و برای چرخه جداسازی و استفاده مجدد بهینه شده اند که کار، تغییر یا تتازه آنها را آسان تر می نماید.

در انتها، این چرخه های محصول فشرده، مدل اقتصاد دایره ای را جدا از دفع و بازیافت متمایز می نماید، جایی که مقادیر زیادی انرژی و نیروی کار جاسازی شده از بین می رود. هدف نهایی حفظ و تقویت سرمایه طبیعی با کنترل ذخایر محدود و متعادل کردن جریان منابع تتازهپذیر است.

  • پیروی از چرخه ها و طرح های طبیعت

مدل اقتصاد چرخشی بین چرخه های فنی و بیولوژیکی تمایز قائل می گردد. مصرف فقط در چرخه های بیولوژیکی اتفاق می افتد، جایی که مواد مبتنی بر بیولوژیک (مانند غذا، کتان یا چوب پنبه) برای بازگشت به سیستم به وسیله فرایندهایی مانند هضم بی هوازی و کمپوست طراحی شده اند.این چرخه ها سیستم های زنده مانند خاک یا اقیانوس ها را بازسازی می نمایند که منابع تتازهپذیر را برای اقتصاد فراهم می نمایند. چرخه های فنی به نوبه خود محصولات (مانند ماشین لباسشویی)، قطعات (مانند مادربردها) و مواد (مانند سنگ آهک) را به وسیله استراتژی هایی مانند استفاده مجدد، تعمیر، ساخت مجدد یا بازیافت بازیابی و بازیابی می نمایند.در نهایت، یکی از اهداف اقتصاد دایره ای، بهینه سازی بازده منابع با گردش محصولات، اجزا و مواد مورد استفاده با بالاترین کاربرد در همه زمان ها در هر دو چرخه فنی و بیولوژیکی است.

  • همه در کنار انرژی های تتازهپذیر

آخرین اصل یک اقتصاد چرخشی به این واقعیت مربوط می گردد که انرژی مورد احتیاج برای سوخت این چرخه باید طبیعتاً تتازه پذیر با هدف کاهش وابستگی به منابع و افزایش انعطاف پذیری سیستم ها باشد. از این نظر، این اصل در خصوص توسعه اثربخشی سیستم ها به وسیله آشکارسازی و طراحی اثرات خارجی منفی است.

  • اقتصاد خطی چیست؟

  1. اقتصاد خطی به طور سنتی از طرح گام به گام بگیر، بساز، دور پیروی می نماید. این بدان معناست که مواد خام جمع آوری می شوند و سپس به محصولاتی تبدیل می شوند که مورد استفاده قرار می گیرند تا در نهایت به عنوان زباله دور ریخته شوند. در این نظام مالی با فراوری و فروش هر چه بیشتر محصولات، ارزش ایجاد می گردد. بیشتر بیاموزید در: عملیاتی سازی اقتصاد دایره ای: یک مدل مفهومی 2. مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت محصول، پس از استفاده، به محل دفن زباله ختم می گردد. در اقتصادهای مبتنی بر بازیافت، این گونه مواد زائد دوباره مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر بیاموزید در: اقتصاد دایره ای برای هند: منظره اصول مباشرت، مدیریت ضایعات و فراوری انرژی3. یک مدل مالی مبتنی بر توالی گرفتن (مواد خام)، ساخت (محصولات)، استفاده (مصرف)، دفع (غیرقابل بازیافت) زباله)، که نشان داده است هم برای مصرف منابع و هم برای اثرات زیست محیطی ناپایدار است.

به آخرین خرید بزرگ خود فکر کنید. شاید یک تلفن یا تلویزیون، عینک آفتابی یا لباس شنا برای تابستان یا مبلمانی که ظاهر تازهی به خانه شما ببخشد. احتمالاً اینها به عنوان جایگزینی برای اقلام قبلی خریداری شده اند، بنابراین همه چیزهای قدیمی کجا می فرایند؟

  • مشکل اقتصاد خطی ما چیست؟

زباله! به بیان ساده، اقتصاد خطی و تمایل آن به هدر دادن مواد با ارزش، یک مشکل مهم در سیاره ای با منابع محدود است.

در استرالیا، آخرین گزارش ملی زباله (2018) نشان می دهد که از مجموع 54 مگاتن زباله فراوری شده در سال 2016/2017، 21.7 مگاتن زباله به محل دفن زباله فرستاده شده است. این تقریباً 40 درصد از کل مواد زایدی است که در محل دفن زباله دفع می شوند و تقریباً برابر با 880 کیلوگرم برای هر نفر است.

تاثیر رفتن این مواد به محل دفن زباله چند بعدی است. اولاً، به این معنی است که مواد با ارزش دفن می شوند. این نه تنها ضایع نماینده است، بلکه می تواند اثرات زیست محیطی منفی دیگری نیز داشته باشد (مانند انتشار متان ناشی از پوسیدگی زباله های آلی در محل دفن زباله). ثانیاً این بدان معناست که میزان بیشتری از آن مواد خام باید از زمین استخراج گردد و انرژی و آب بیشتری برای فراوری مواد و محصولات تازه استفاده گردد. ثالثاً، فرهنگ مصرف را تشویق می نماید که در آن ارزش مواد در انتها عمرشان به میزان کافی تشخیص داده نمی گردد.

  • تفاوت اقصاد چرخشی و اقتصاد خطی

در اقتصاد خطی، منابع طبیعی خام برداشت شده، به محصول تبدیل شده و دفع می گردد. در مقابل، یک مدل اقتصاد چرخشی به بستن شکاف بین چرخه فراوری و زیست بوم های طبیعی - که انسان ها در نهایت به آن وابسته هستند، می پردازد.این به معنای حذف ضایعات - کمپوست کردن زباله های زیست تخریب پذیر یا اگر زباله های تبدیل شده و غیرقابل تجزیه زیستی هستند، استفاده مجدد، فراوری مجدد و در نهایت بازیافت آن ها خواهد بود و از سوی دیگر، به معنای قطع استفاده از مواد شیمیایی (روشی برای یاری به بازسازی سیستم های طبیعی) است. از زمان انقلاب صنعتی، بشر از مدل خطی فراوری و مصرف پیروی نموده است. مواد خام به کالایی تبدیل شده که بعداً فروخته می گردد، مورد استفاده قرار می گیرد و به زباله تبدیل می گردد که بارها ناخودآگاه دور ریخته و مدیریت شده است.در مقابل، اقتصاد چرخشی یک مدل صنعتی است که با قصد و طراحی احیا می گردد و هدف آن بهبود عملکرد منابع و مبارزه با نوساناتی است که تغییرات آب و هوایی ممکن است برای کسب و کارها ایجاد کند. این نوع از اقتصاد مزایایی دارد که عملیاتی و استراتژیک هستند و پتانسیل عظیمی را برای خلق ارزش در حوزه های مالی، تجاری، محیطی و اجتماعی گرد هم می آورد/

  • مدل های رایج در اقتصاد چرخشی

به ظهور رسیدن این سه هدف با انتقال به انرژی و مواد تتازه پذیر امکان پذیر است. اقتصاد چرخشی فعالیت مالی را از مصرف منابع محدود جدا می نماید. به بیان دیگر این چرخه این یک سیستم انعطاف پذیر است که برای تجارت، مردم و محیط زیست لازم و مفید است.

اقتصاد دایره ای مبتنی بر سه اصل است که به وسیله طراحی راهنمایی می گردد:

  • حذف زباله و آلودگی
  • چرخش محصولات و مواد (با بالاترین ارزش آنها)
  • طبیعت را احیا کنید (احیای طبیعت)

اقتصاد چرخشی رویکردی سیستمی برای توسعه مالی است که به نفع کسب و کار، جامعه و محیط زیست طراحی شده است. برخلاف مدل خطی بگیر، بساز، زباله، اقتصاد چرخشی ب احیانماینده است و هدف آن جدا کردن تدریجی رشد از مصرف منابع محدود است. پس از تعریف اقتصاد در واقع، این جهت یادگیری به آنالیز تفاوت های ظریف مفهوم اقتصاد چرخشی، از جمله تفاوت بین مواد بیولوژیکی و فنی، فرصت های متفاوتی که برای استفاده از مواد و محصولات وجود دارد، و تاریخچه این ایده می پردازد و در نهایت، مزایای تغییر از یک اقتصاد خطی به یک اقتصاد چرخشی برجسته می گردد.

منبع: بلاگ دیوار

به "اقتصاد چرخشی؛ همه با هم برای زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد چرخشی؛ همه با هم برای زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید