درمان وسواس فکری بدون دارو

به گزارش وبلاگ غزل، برترین روش هایی که جهت درمان این اختلال در کلینیک های روانشناسی به کار می رود روش شناختی رفتاری و روان پویشی است. درمان روان پویشی به درمان کامل بیماری می پردازد و با استفاده از درمان شناختی-رفتاری می توان علائم بیماری را کنترل کرد. اینکه کدام روش مؤثرتر است به علل، طول مدت و ریشه های وسواس بستگی دارد.

درمان وسواس فکری بدون دارو

به گزارش ایرنا، برای بعضی از افراد درمان وسواس غیر ممکن به نظر می رسد در صورتی که امروزه درمان های بسیاری برای این بیماری روحی روانی شناخته شده است. علاوه بر روش های تخصصی و روان درمانی، روش های خودیاری بسیاری نیز در این زمینه به افراد مبتلا پیشنهاد می شود.

در صورتی که وسواس به موقع درمان نشود، پیامد ها و مسائل زیادی را از جمله انزواطلبی و گوشه گیری برای فرد مبتلا به همراه دارد و اطرافیان او را نیز آزار می دهد. به همین خاطر ضروری است افراد با علائم خود آشنایی کامل داشته باشند و هر چه سریع تر روش های درمانی مناسب با شدت و نوع وسواس را به کار ببرند.

درمان روان پویشی و درمان شناختی رفتاری وسواس

برترین روش هایی که جهت درمان این اختلال در کلینیک های روانشناسی به کار می رود روش شناختی رفتاری و روان پویشی است. درمان روان پویشی به درمان کامل بیماری می پردازد و با استفاده از درمان شناختی-رفتاری می توان علائم بیماری را کنترل کرد. اینکه کدام روش مؤثرتر است به علل، طول مدت و ریشه های وسواس بستگی دارد.

افرادی که علت وسواس آن ها عوامل فیزیولوژیک و ژنتیک تشخیص داده شده، بهتر است از درمان شناختی رفتاری در کنار دارو درمانی بهره ببرند؛ اما در صورتی که علت های فیزیولوژیک دخالت چندانی ندارند، درمان روان پویشی می تواند ریشه های مشکل را شناسایی و حل نماید. در این نوع درمان عوامل ایجاد نماینده افکار وسواسی شناسایی و درمان می شوند. بعلاوه این روش بر عوامل ناهوشیار ایجاد نماینده اختلال و درمان آن ها تأکید و تمرکز دارد. جهت بهره مندی از این نوع درمان ها می توانید از مشاوره کنترل استرس و روانشناس متخصص یاری بگیرید.

روبروه و جلوگیری از پاسخ در درمان شناختی رفتاری

در این روش فرد مبتلا به وسواس به تدریج با افکار و موقعیت هایی که برایش ترس آور است روبرو شده و مقاومت در برابروسواس عملی را یاد می گیرد. هدف این است تا فرد بتواند در برابر هر چیز اضطراب آوری سطح تحمل و مقاومتش را بالا ببرد.

درمان وسواس با آزاد گذاشتن افکار وسواسی

افکار وسواسی و تکرار شونده را بخش ناهوشیار مغز فراوری می نماید، به همین علت فرد آن ها را کاملا واقعی می پندارد؛ بنابراین افراد مبتلا نمی توانند هوشیارانه جلوی فراوری آن ها را بگیرند. سرکوب افکار وسواسی نتیجه عکس می دهند و فرد مبتلا هر چه بیشتر برای فکر نکردن به چیزی کوشش کند، بیشتر به آن فکر خواهد نمود. در این شرایط دو راه چاره برای کنترل افکار وسواسی پیشنهاد می شود؛ اول این که راه برعکس را در پیش بگیرید. به این معنا که اگر می خواهید به چیزی فکر نکنید، بیشتر به آن فکر کنید.

شما نه می توانید جلوی فراوری این افکار را در فکر خود بگیرید و نه می توانید اضطراب و ترس ناشی از آن ها را سرکوب کنید؛ بنابراین ضروری است برای غلبه بر ترس ها با آن ها روبرو شوید و فرار نکنید.

دومین راه چاره این است که دلایل بروز افکار وسواسی را در خود شناسایی کنید. وسواس فکری ریشه در اضطراب درونی فرد دارد که در پی تعارضات و فشار های روانی درون فرد ایجاد می شوند؛ بنابراین تا وقتی به درمان و برطرف تعارضات درونی خود نپردازید و آن ها را شناسایی نکنید، نمی توانید از وسواس خود خلاصی یابید.

دارو درمانی برای درمان وسواس

معمولا افراد به این علت که برای حل مشکل وسواس خود در پی روش ساده و سریع می گردند، استفاده از دارو را انتخاب می نمایند. دارو ها مفید و یاری نماینده هستند و علائم را کاهش می دهند، اما کافی نیستند. مطالعات نشان می دهد دارو درمانی 30 تا 70 درصد به درمان فرد مبتلا به وسواس یاری می نمایند، اما به بهبودی کامل نمی انجامند. تأثیر دارو ها برای افراد مختلف فرق دارد و دارویی که برای شما تأثیر مثبت دارد، ممکن است برای دیگری تأثیر خیلی کمی داشته باشد. یکی از ایرادات مصرف دارو و دارو درمانی این است که اغلب بعد از قطع مصرف، علائم وسواس باز می گردند و این بار کنترل آن ها سخت تر می شود.

تقویت خود برای غلبه بر افکار وسواسی

افراد مبتلا به وسواس معمولا برای اطمینان پیدا کردن، جواب دادن به سؤال های خود، دست زدن به اشیائی که به نظرشان کثیف می آید و یا انجام کار های وسواسی خود به دیگران احتیاج دارند؛ حال اگر تنها باشند چه می شود؟ به احتمال زیاد درمانده و ناتوان می شوند.

پس وقتی تنها با گوشزد دیگران تکالیف درمانی تان را انجام می دهید، همچنان خود را در حالت درمانده نگه داشته و اجازه نمی دهید درمان تاثیر خود را بگذارد. شما متکی به دیگران هستید و نمی توانید پیروز شوید مگر اینکه به خودتان تکیه کنید. هیچ کس بیشتر از خودتان نمی تواند به شما یاری کند. به یاری درمانگرتان انگیزه های خود را پیدا کنید و تمام کوششتان را به کار ببرید تا به تنهایی بر وسواس غلبه کنید.

جلوگیری از برگشت بعد از درمان وسواس فکری

با درمان این اختلال تنها نیمی از جهت را طی نموده اید؛ نکته مهم ماندن در طیف سلامت و جلوگیری از بازگشت علائم است. وسواس یک بیماری مزمن است و برای حفظ تغییرات مثبت ایجاد شده پس از درمان احتیاج به رعایت بعضی نکات می باشد. یک نکته مهم این است که بعد از درمان و بهبودی هیچ گاه به ترس ها و افکار وسواسی خود اجازه رشد ندهید و همیشه مقاومت کنید. یکی از علل بازگشت و عود علائم وسواس این است که بیمار در نیمه راه احساس می نماید بهبود یافته و بدون آگاه ساختن مشاور و پزشک دارو های خود را قطع می نماید و یا فرآیند درمان را نصفه رها می نمایند.

مغز هنگام مصرف دارو ها به طور کامل ترمیم نمی شود به همین خاطر وقتی آن ها را به طور ناگهانی قطع می کنید، به همان شرایط نابسامان سابق باز می شود؛ بنابراین تا قبل از انتها روان درمانی دارو های خود را خودسرانه قطع نکنید. به علاوه سبک زندگی متعادل و سالم به بهبودی و سرعت درمان یاری می نماید.

برای زندگی خود برنامه ای تنظیم کنید و مواردی همانند رژیم غذایی مناسب، خواب کافی، ورزش، روابط اجتماعی و کار های مفید دیگر را در آن بگنجانید تا افکار وسواسی دیگر به سراغتان نیایند و دچار بازگشت علائم نشوید. در درمان های روان پویشی احتمال بازگشت علائم بسیار اندک است.

سؤالات متداول

طول مدت درمان وسواس چقدر است؟

درمان این اختلال مدت زمان زیادی به طول می انجامد و صبر و حوصله زیادی می طلبد. همراه بودن خانواده بیمار به کم شدن مدت زمان درمان یاری زیادی می نماید. به طور کلی فرد مبتلا به وسواسی که از نوع میانه آن باشد به شش الی دوازده ماه زمان برای درمان احتیاج دارد.

درمان وسواس فکری در نوجوانان چگونه است؟

برای درمان علائم و افکار وسواسی در نوجوانان ضروری است پیش از هر چیز علت های بیماری در آن ها شناسایی شود و والدین همراه و حمایت گر او باشند. در این زمینه از روانشناس کودک و نوجوان و یا مشاوره استرس یاری بگیرید؛ نوجوان خود را به خاطر افکار وسواس گونه اش سرزنش نکنید و به او یاری کنید تا ارتباطات اجتماعی خود را مثبت و شفاف نگه دارد.

منبع: فرارو

به "درمان وسواس فکری بدون دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان وسواس فکری بدون دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید