نگاهی به مودم 4.5G تندا 4G09

به گزارش وبلاگ غزل، خوانندگان زیادی درباره مودم های سیم کارتی تندا سوال می نمایند. به ویژه مودم رده بالای این شرکت مدل 4G09 که از اینترنت 4.5G و وای فای دو بانده AC1200 پشتیبانی می نماید. چون تندا چندین مدل مودم سیم کارتی دیگر به نام های 4G03 و 4G06 و 4G07 دارد ولی پرچم دارترین آن ها مدل 4G09 است که اکنون در بازار ایران نیز یافت می گردد.

نگاهی به مودم 4.5G تندا 4G09

حرف آخر درباره مودم تندا 4G09

اجازه بدهید حرف آخر را اول بزنم. مشخصات روی کاغذ مودم 4G09 نسبتا خوب است و در حد مودم های رومیزی 4.5G پرفروش بازار است ولی واقعیت این است که تا از نزدیک و به صورت عملی یک مودم را آنالیز نکنید؛ نمی توانید درباره کیفیت آن اظهارنظر نموده و به دیگران پیشنهاد خریدش را بدهید.

این مودم را هنوز از نزدیک ندیدیم و مورد آنالیز و ارزیابی قرار ندادیم یا تست های مختلف اینترنت و وای فای روی آن نگرفتیم ولی مشخصات آن به ظاهر یک مودم رومیزی 4.5G با وای فای دو بانده و آنتن های خارجی و درگاه های شبکه اترنت گیگابیتی خوبی است.

بیشتر بخوانید:

اصولا تندا مانند برندهایی مانند هواوی، سازنده اختصاصی مودم های سیم کارتی نیست. بیشتر مودم های ADSL تندا در بازار مشاهده شدند و همین طور روترها و دیگر تجهیزات شبکه SOHO یا خانگی این شرکت ولی حالا مودم های سیم کارتی تندا نیز دارند وارد بازار ایران می شوند.

مشخصات فنی مودم تندا 4G09

مودم تندا 4G09 از رده LTE Cat 6 است و سرعت دانلود 300 مگابیت بر ثانیه و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه روی شبکه های موبایل FDD به شما می دهد. خوب، این سرعت یک مزیت بزرگ برای کاربرانی است که تشنه سرعت بیشتر هستند.

به ویژه، وقتی بدانند که این مودم 4G از وای فای دو بانده AC1200 پشتیبانی می نماید؛ یعنی دو کانال وای فای که روی اولی یا همان 2.4 گیگاهرتز سرعت 300 مگابیت و روی کانال 5 گیگاهرتز سرعت 867 مگابیت داریم و از 64 کاربر یا دستگاه به طور همزمان پشتیبانی می نماید.

این روزها وای فای دو بانده طلا است و برای کاربران ضروری و حیاتی تا بتوانند دستگاه های با ترافیک بالا مانند کنسول بازی، کامپیوتر گیمینگ و دستگاه های استریم را روی باند 5 گیگاهرتز انداخته و گوشی های موبایل برای وب گردی و شبکه های اجتماعی یا دستگاه های بچه ها را روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز تنظیم نمایند و به نوعی مدیریت پهنای باند و سرعت اینترنت نموده باشند.

این مودم تندا دارای دو آنتن خارجی 4G LTE اختصاصی و دو آنتن داخلی وای فای است. این هم مزیت دیگری برای این دستگاه است و معمولا آنتن های خارجی LTE، گیرندگی بهتری دارند.

مزیت بعدی، داشتن دو درگاه شبکه LAN/WAN گیگابیتی است تا هم بتوان مودم ثابت به این دستگاه وصل کرد و اینترنت را به اشتراک گذاشت و هم دستگاه هایی مانند لپ تاپ، کامپیوتر رومیزی، تلویزیون و کنسول بازی را با کابل شبکه به طور مستقیم به مودم وصل کرد و سرعت بیشتر و پایداری اینترنت بهتری داشت.

یک شیار شیم کارت نانو نیز در بخش پایینی مودم روتر 4G09 تندا وجود دارد.

باندهای فرکانسی در مودم تندا 4G09

بزرگ ترین ابهام و سوال درباره مودم 4G09 به پشتیبانی از باندهای فرکانسی FDD و TDD برمی شود. اصولا مودم های برندهایی مانند تی پی لینک، دی لینک، ایسوس، تندا، زایکسل و نظایر این ها که متعلق به یک منطقه جغرافیایی هستند؛ از باندهای TDD در ایران پشتیبانی نمی نمایند و محدود به باندهای FDD بین الملل و شناخته شده هستند.

مودم 4G09 تندا نیز همین رویه را دارد و نگاهی به باندهای رادیویی مورد پشتیبانی آن، به ما می گوید که خبری از باند 42 و 43 نیست و صرفا باندهای FDD ایران را پشتیبانی می نماید:

4G FDD LTE:B1/B2/B3/B4/B5/B7/B8/B20/B28AB

4G TDD-LTE: Band38/Band40

3G WCDMA: B1/B2/B5/B8

این مودم دو کلید روشن/خاموش و کلید ریست/WPS دارد و وزن آن 350 گرم با میزان 185 در 126 در 60 میلی متر است تا یک مودم رومیزی بزرگ و غول پیکر نباشد.

بیشتر بخوانید:

آداپتور پاور این مودم نیز دی سی 12 وات با آمپر 1.5 است. در مشخصات پنل کاربری آن نوشته شده که قابلیت تعریف شبکه میهمان، فعال سازی کنترل والدین، کلاینت های وی پی ان های PPTP و L2TP و سرور PPTP، فایروال و QOS یا اولویت بندی باند فرکانسی 5 گیگاهرتز را دارد. همین طور از Auto-APN پشتیبانی می نماید که خبر خوبی برای کاربران حرفه ای نیست.

تکرار حرف اول درباره مودم تندا 4G09

اشاره کردم نباید از این مودم انتظاری مانند مودم های رومیزی 4.5G هواوی (به طور مثال ایرانسل TF-i60 H1 یا هواوی B622) داشته باشید و تا از نزدیک مورد آنالیز و ارزیابی قرار نگیرد؛ نمی توان درباره کیفیت، سرعت و آنتن دهی آن نظر داد.

اما از نظر قیمتی، بین 3.5 میلیون تومان تا 4.3 میلیون تومان به فروش می رسد که کمی بالا است و برای یک مودم ناشناخته یا کمتر شناخته شده، مردم این قدر پول نمی دهد. شاید اگر در محدوده قیمتی 2 میلیون تومان بود؛ ارزش خرید پیدا می کرد و زودتر به معروفیت می رسید.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا احتیاج به هدایت و یاری دارید؛ پیچ اینستاگرام شبکه چی به آی دی shabakehchi.press@ را فالو و در دایرکت پرسش خود را مطرح کنید تا جواب دهیم.منبع: شبکه چی

به "نگاهی به مودم 4.5G تندا 4G09" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مودم 4.5G تندا 4G09"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید