چرا گوشی ها مانند کامپیوترها فن ندارند؟

به گزارش وبلاگ غزل، فن یکی از ویژگی های کلیدی کامپیوترها محسوب می گردد اما در این میان سؤالی که به وجود می آید این است که چرا گوشی ها و تبلت ها فاقد این ویژگی کلیدی هستند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا گوشی ها مانند کامپیوترها فن ندارند؟

فواید فن

زمانی که در قطعات الکترونیکی جریان برق عبور می نماید، اندازهی گرما فراوری می گردد. کامپیوترها هم از صدها قطعه مختلف تشکیل شده اند که بسیاری از آن ها داغ می شوند. اما در بین آن ها پردازنده و کارت گرافیک بیشترین اندازه گرما را ایجاد می نمایند.

پردازنده های استفاده شده در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ اندازه قابل توجهی انرژی مصرف می نمایند که در این میان بخش زیادی از این انرژی به گرما تبدیل می گردد. برای اینکه پردازنده بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد، این گرمای فراوریی باید به نحوی کنترل گردد. یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن گرما، بهره گیری از هیت سینک و هوا است. هیت سینک ها نوعی مبدل حرارتی محسوب می شوند که با جذب حرارت می توانند دمای پردازنده را کنترل نمایند. بیشتر هیتک سینک ها برای کنترل حرارت از فن هم استفاده می نمایند تا گرمای فراوریی به مکان دیگری انتقال پیدا کند. یک فن ثانویه هم هواوی گرم را از سیستم به بیرون می فرستد و از سوی دیگر هوای خنک را راهی سیستم می نماید.

لازم به ذکر است حتی اگر برای کامپیوتر خود از خنک نماینده مایع استفاده می کنید، همچنان باید از فن بهره ببرید تا مایع بعد از جذب گرمای فراوریی بتواند حرارت را به بیرون منتقل کند.

چرا گوشی ها از فن استفاده نمی نمایند؟

گوشی ها و تبلت ها از نوع خاصی پردازنده بهره می برند که گرمای زیادی را فراوری نمی نمایند. یک پردازنده مبتنی بر معماری ARM معمولا در بالاترین حد فشار حدود 2 وات انرژی مصرف می نماید که نسبت به پردازنده های مرسوم مبتنی بر معماری x86 اندازه بسیار اندکی به شمار میرود. بنابراین حرارتی هم که ایجاد می نمایند آن قدر پایین است که بدون احتیاج به استفاده از فن و با بهره گیری از روش های جایگزین از بدنه خارج می گردد.

با توجه به مصرف انرژی پایین این پردازنده ها، از نظر پردازشی هم در مقایسه با پردازنده های استفاده شده در کامپیوترها حرف کمتری برای گفتن دارند. اما در این میان، باید به بهره گیری اپل از چیپست های اختصاصی مبتنی بر معماری ARM اشاره کنیم که با وجود استفاده از معماری مشابه پردازنده های موبایل، از نظر پردازشی هم توان زیادی را ارائه می دهند. این در حالی است که پردازنده های فوق می توانند پردازش های مختلف را بدون ایجاد حرارت قابل توجه ارائه نمایند.

بعلاوه باید به نبود فن در مک بوک ایر M1 اشاره کنیم که از نظر سخت افزاری هم حرف زیادی برای گفتن دارد. از سوی دیگر، مک بوک پرو M1 هم از همین چیپست استفاده می نماید ولی به لطف استفاده از فن می تواند فشار بیشتری به چیپست وارد کند. اگرچه به تازگی بعضی گوشی های گیمینگ از فن استفاده می نمایند، اما شمار این گوشی ها بسیار پایین است و در کل طراحی معماری ARM به گونه ای است که پردازنده های مبتنی بر آن انرژی بسیار کمی را مصرف می نمایند و در نتیجه حرارت فراوریی هم بسیار کم است.

از طرف دیگر با وجود اینکه طی چند سال اخیر اینتل و AMD برای کاهش مصرف انرژی و کاهش حرارت فراوریی پردازنده های خود روینمودهای جدیدی را عملی نموده اند، اما این پردازنده ها همچنان نسبت به پردازنده های ARM انرژی بسیار بیشتری را مصرف می نمایند. اما حالا که چیپست های اختصاصی اپل سروصدای زیادی راه انداخته اند، حالا شاهد تمرکز بیشتر برای بهبود کیفیت پردازنده های ARM مختص لپ تاپ های ویندوزی و کروم بوک ها هستیم و باید ببینیم آیا عملکرد این پردازنده ها طی چند سال آینده به طور قابل توجهی بهبود پیدا می نماید یا نه.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا گوشی ها مانند کامپیوترها فن ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشی ها مانند کامپیوترها فن ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید