7 مورد از گران قیمت ترین فرش های دنیا

به گزارش وبلاگ غزل، یک فرش زیبا می تواند ظاهر منزل را به کلی تغییر داده و دکوراسیون آن را متحول کند. جزئیات فوق العاده و طرح و رنگ زیبای فرش در کنار دیگر لوازم منزل باعث ایجاد محیطی متفاوت می شود. محیطی محبت آمیز و دنج که نمی توان با سرامیک یا سنگ، مانند آن را ایجاد کرد. با پهن کردن فرش در اتاق نشیمن و دیگر اتاق ها، فضای خانه از محیطی بی روح به مأمنی آرامش بخش تبدیل می شود. از ابتدای تاریخ پیدایش فرش در دکوراسیون داخلی، فرش ها با قیمت های متفاوتی وجود داشته اند. در ادامه مطلب به معرفی 7 مورد از گران قیمت ترین فرش های دنیا و بیان مشخصاتی درباره آن ها می پردازیم.

7 مورد از گران قیمت ترین فرش های دنیا

گران قیمت ترین فرش های جهان ساخت کجا هستند؟

در این مطلب به گران قیمت ترین فرش های جهان خواهیم پرداخت. فرش هایی که شاید قیمت آنها در ابتدا مقداری شما را متعجب کند. با این وجود شاهکارهای هنری از این دست که با دستان یک هنرمند بافته شده اند را نمی توان قیمت گذاشت. شاهکارهای هنری که از سرتاسر جهان جمع آوری شده اند و هر کدام نشان از هنر مردمان آن سرزمین دارند.

7- فرش صفویه، کلکسیون ادموند صفرا

ادموند صفرا (Edmond J. Safra) یک کارمند بانک برزیلی-لبنانی بود که در سال 1999 درگذشت. همسر او نیز لیلی صفرا (Lili Safra) خیر نیکوکار و شخصیت اجتماعی برجسته اهل برزیل است که در سن 83 سالگی به سر می برد. لیلی صفرا توسط مجله فوربس (Forbes) در سال 2013 در میان لیست ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت.

با توضیحات یاد شده جای تعجب ندارد که شماره 7 گران قیمت ترین فرش های جهان در کلکسیون این دو جای داشته باشد. این فرش متعلق به قرن 16 میلادی (دوره صفویان) در سال 2005 توسط حراج خانه ساتِبیز (Sothebys) به قیمت 2.032 میلیون دلار آمریکا به فروش رسید. ابعاد این فرش بزرگ حدود 8 متر و 30 سانتی متر در 3 متر و 40 سانتی متر است.

6- فرش قفقازی، کلکسیونر ناشناس

این فرش در ابتدای قرن 19 میلادی بافته شده است و متعلق به املاک رابرت مونتگومری اسکات (Robert Montgomery Scott) بود. مونتگومری اسکات برای مدت ها رئیس موزه هنر فیلادلفیا (Philadelphia Museum of Art) و آکادمی موسیقی این شهر بود.

ابعاد این فرش حدود 183 سانتی متر در 162 سانتی متر است. در سال 2007 رقم تقریبی برای حراج این فرش تنها 25 هزار دلار در نظر گرفته شد. با این وجود یک کلکسیونر ناشناس رقم سرسام آور 341 هزار و 625 دلار را برای آن پرداخت کرد. این فرش با ابعاد نسبتاً کوچک رنگ های بسیار غنی و جذابی دارد.

5- فرش ترنج تبریز، موزه هنرهای اسلامی قطر

طبق ادعای گاردین (The Guardian) این فرش تبریزی متعلق به قرن 16 میلادی توسط شاخه اتریشی خانواده نازی و معروف روتشیلد (Rothschild) طی جنگ جهانی دوم به غارت رفته است.

فرش ترنج تبریز یکی از گران قیمت ترین فرش های جهان محسوب می گردد. طول این فرش نفیس بیش از 6 متر است و ارزش تقریبی آن 400 هزار دلار تخمین زده شد. با این وجود با قیمت 2.4 میلیون دلار توسط شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی (Hamad bin Khalifa Al Thani) خریداری شده و اکنون در موزه هنرهای اسلامی قطر قرار گرفته است.

4- فرش ابریشم اصفهان، کلکسیونر ناشناس

این فرش متعلق به دوریس دوک (Doris Duke)، خیر و کلکسیونر آمریکایی بود. با این وجود قبل از خرید آن در سال 1990 توسط دوریس دوک، در اختیار یک کلکسیونر آمریکایی هنرهای اسلامی به نام گریس رینی راجر (grace Rainey-Roger) قرار داشت.

این فرش زیبای اصفهانی که با ابریشم و طرح و الگوهای بسیار زیبا بافته شده است، دارای تعداد گره های بالا است و ظاهر قدیمی آن نیز همه چیز را زیباتر جلوه می دهد. ابعاد این فرش حدود 226 در 170 سانتی متر است و پیشینه آن به قرن 16 میلادی، طی دوران سلطنت شاه عباس بزرگ (965 تا 1007 خورشیدی) بازمی گردد.

در سال 2008 این فرش گران بها با قیمت باورنکردنی 4.45 میلیون دلار توسط حراج خانه کریستیز (Christies) به یک کلکسیونر ناشناس فروخته شد. بدین ترتیب این فرش، چهارمین فرش جهان به لحاظ قیمت است.

3- فرش مروارید بارودا، کلکسیونر ناشناس

یکی از گران قیمت ترین فرش های جهان فرش مرواید باروداست. شاهکار هنرمندان هندی از 1 میلیون تکه مروارید بصره تشکیل شده و با الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود زینت داده شده است. بافت این فرش در سال 1860 به دستور مهاراجه بارودا (Baroda) شروع شده و 5 سال بعد به اتمام رسیده است.

ابعاد این فرش مرواریدی حدود 263 در 172 سانتی متر است. طبق ادعای جراج خانه ساتبیز، احتمالاً این فرش هدیه ای از طرف هندوستان به مسجدالنبی در مدینه بوده است. این شاهکار هنری در سال 2009 با قیمت 5.5 میلیون دلار در نمایشگاهی واقع در قطر متعلق به شرکت ساتبیز فروخته شد.

2- فرش طرح گلدانی کرمان، کلکسیونر ناشناس

این فرش زیبای پر رنگ و لعاب متعلق به میانه های قرن 17 میلادی است. ابعاد آن حدود 338 در 152 سانتی متر است. هنگامی که این فرش در سال 2010 به فروش رسید، عنوان گران قیمت ترین هنر اسلامی فروخته شده تا آن زمان را به نام خود ثبت کرد.

ویلیام رابینسون (William Robinson) مدیر ارشد بخش فرش و قالیچه شرکت کریستیز پس از فروش این فرش، بافندگان آن را مبتکرترین و تأثیرگذارترین طراحان فرش نامید. این فرش متعلق به کرمان دوران صفویه است و به گفته ویلیام رابینسون مسحورکننده، لطیف و متوازن و در عین حال دارای سادگی فریب انگیز است.

این فرش گران بها به یک پیشنهاد دهنده تلفنی در حراج شرکت کریستیز در لندن با قیمتی 20 برابر ارزش تقریبی آن، یعنی 6.2 میلیون پوند (حدود 9.59 میلیون دلار) فروخته شد.

1- فرش برگ داسی، فرد ناشناس

این عتیقه قرن 17 میلادی دارای رنگ های غنی قرمز و قهوه ای متعلق به کلکسیون ویلیام کلرک (William A. Clark) است. وی سناتور سابق حزب دموکرات آمریکا بود که در سال 1925 درگذشت. این فرش بالأخره در سال 2013 توسط موزه هنر کورکوران (Corcoran Gallery of Art) در واشنگتن توسط حراج شرکت ساتبیز به یک فرد ناشناس فروخته شد.

این فرش که دارای گل های داسی شکل است، عنوان مقام اول گران قیمت ترین فرش های جهان را با ثبت رکورد 33.7 میلیون دلار یدک می کشد. بدین ترتیب رکورد گران قیمت ترین هنر اسلامی فروخته شده را ازآن خود کرده است. گفته می گردد که این فرش نیز احتمالاً در کرمان بافته شده است.

نظر شما در خصوص این فرش های نفیس و گران قیمت چیست؟ به نظر شما آیا ارزش این رقم های سرسام آور را دارند؟ آیا قیمت گذاشتن و خرید و فروش چنین شاهکارهای هنری را می پسندید؟ فرش مورد علاقه شما کدام یک بود؟ دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: هومینگ

به "7 مورد از گران قیمت ترین فرش های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مورد از گران قیمت ترین فرش های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید