آمد و رفت بهار ؛ نمایشی ویژه بانوان ، روایت پارادوکس خشکسالی و باززایی

به گزارش وبلاگ غزل، نمایش آمد و رفت بهار، به کارگردانی منصوره علی مددی برای دومین بار در چند ماه اخیر روی صحنه می رود.

آمد و رفت بهار ؛ نمایشی ویژه بانوان ، روایت پارادوکس خشکسالی و باززایی

به گزارش خبرنگار وبلاگ غزل، موضوع نمایش آمد و رفت بهار حرکت و موسیقی است و آدینه 24 آبان در تالار وحدت ویژه بانوان اجرا می گردد. کارگردانی و طراحی حرکات این نمایش را منصوره علی مددی بر عهده دارد. او پیش از این در حوزه تئاتر فیزیکال نمایش های ما هیچ ما نگاه، سمفونی بدن و باد کولی را طراحی و کارگردانی نموده است. او فارغ التحصیل کروگرافی از دانشگاه کمبریج است.

محور نمایش آمد و رفت بهار، حرکت است. در این نمایش، گذر فصل ها بر اساس داستان های اساطیری بین النهرین، مصر و ایران روایت می گردد. سفر اینانا ایزدبانوی سومری به دنیا زیرین و دنیای مردگان و گذر او از هفت دروازه، آغازگر داستان فصل ها است که با بازگشت دوموزی از دنیای مردگان، نوید بهار را می دهد.

آزاده تفضلی، نویسنده و دراماتورژ آمد و رفت بهار، درباره این اجرا می گوید: ایده اصلی ما، روایت پارادوکس خشکسالی و باززایی است. در اجرای پیشین، ما نمایش را با روایت سفر پرسفونه به زیرِ زمین آغاز می کردیم و اندوه دیمیتر، مادر پرسفونه و آغاز خشکسالی. بعد با بازگشت پرسفون به دنیای روی زمین، خشکسالی به سرانجام می رسید و بهار می آمد. در این اجرا، ما روایت اسطوره اینانا و دموزی را جایگزین کردیم. در واقع به جای استفاده از الگوی اسطوره یونان، از اساطیر بین النهرین بهره گرفتیم.

  • پشت پرده تالار وحدت چه می گذرد | چرخش 360 درجه تا ارتفاع 30 متری
  • از سگدو تا مری پاپینز | در سالن های نمایش پایتخت چه می گذرد

تفضلی ادامه می دهد: بعد از بهار، ما با یاری اسطوره آرش، و نبرد تیشتر و اپوش، خدای باران و دیو خشکسالی، تابستان را نمایش می دهیم. با اسطوره های میترا، آناهید و آذر، بر اساس عناصر باد، آب و آتش به پاییز می پردازیم. بعد زمستان را با ایده ای مشابه ابتدای نمایش ولی با بهره گیری از اسطوره ای دیگر روایت می کنیم. نمایش با داستان ایزیس، الهه باززایی مصر باستان و بازگشت بهار به سرانجام می رسد. در واقع از یک زمستان آغاز می کنیم تا زمستانی دیگر و بعد دوباره به بهار می رسیم. گزینش اسطوره ها در این نمایش، بر اساس نزدیک بودن به مفهوم خشکسالی و باززایی انجام گرفته و در هر فصل، مهم ترین آن ها انتخاب شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آمد و رفت بهار ؛ نمایشی ویژه بانوان ، روایت پارادوکس خشکسالی و باززایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمد و رفت بهار ؛ نمایشی ویژه بانوان ، روایت پارادوکس خشکسالی و باززایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید