استفاده از محصولات جشنواره ها باعث غنای منابع آموزشی خواهد شد

به گزارش وبلاگ غزل، تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به بیان جزئیاتی درباره تصمیم این سازمان در استفاده از محصولات جشنواره های رشد در فراوری کتاب های درسی و بسته های تربیت و یادگیری پرداخت.

استفاده از محصولات جشنواره ها باعث غنای منابع آموزشی خواهد شد

عاطفه عظیم نیا: بهره گیری از فنون و هنرهای گوناگون یکی از ابزارهای غنی سازی آموزش و تربیت در دنیا معاصر است و نظام های آموزشی کوشش دارند با بهره گیری هرچه هوشمندانه تر از این ابزارها فرایند یاددهی و یادگیری را تسهیل نموده و به آن عمق بیشتری ببخشند. فراوری انواع محصولات هنری قابل کاربرد در منابع آموزشی و تربیتی همیشه از دغدغه های نظام های آموزشی دنیاست و در این میان برگزاری جشنواره های مختلف می تواند منبع ارزشمندی از این محصولات را در دسترس سیایتگذاران و برنامه ریزان قرار دهد.

نظام تعلیم و تربیت کشورمان نیز هرسال با برگزاری جشنواره های رشد نه تنها به کشف استعدادهای نهفته در درون جامعه دانش آموزی و فرهنگی می پردازد، از پتانسیل سایر بخش ها نیز در جهت نیل به اهداف خود بهره گیری می نماید. جشنواره هایی چون فیلم رشد، عکس رشد و محتوای آموزشی رشد هر دوره با معرفی آثاری از هنرمندان این سرزمین می کوشد به تقویت اهداف آموزشی و تربیتی با استفاده مناسب از این هنرها بپردازد؛ اما سوالی که مطرح می گردد این است که در انتها هر دوره از یک جشنواره و پس از معرفی برگزیدگان، چرا نمی توانیم شاهد نقش تقویت کننده این آثار در نظام تعلیم و تربیت و منابع آموزشی مورد استفاده در آن باشیم.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت گو با پانا درباره نقش بالقوه محصولات جشنواره های رشد در فراوری منابع آموزشی در نظام آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید یکی از مهم ترین برنامه های ما در سازمان پژوهش فراوری بسته های تربیت و یادگیری است که بر اساس آن راهنماهای برنامه های درسی برای پایه های مختلف را فراوری کردیم. خوشبختانه این مرحله از کار به اتمام رسیده و سال جاری (سال 1400) برای فراوری بسته های تربیت و یادگیری زمینه سازی خواهیم کرد. قطعاً یکی از رسانه ها و ابزارهای مهمی که در فراوری این بسته ها به طور قطع مورد استفاده قرار خواهد گرفت فراوریاتی مانند فیلم، عکس، انیمیشن، موشن گرافی تصویرگری خواهد بود.

وی اضافه کرد: مجموعه ابزارهای مورد استفاده در بسته های تربیت و یادگیری باعث غنی سازی این منابع آموزشی خواهد شد که جزئی از برنامه های تحولی ماست. بنابراین استفاده از آثار و نتایج جشنواره هایی چون فیلم و عکس و محتواهای آموزشی رشد در متون آموزشی جدیدمان قطعاً باعث غنای یادگیری و وسعت تعلیم و تربیت خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره راه چاره عملی نیل به این مقصود گفت: به همین دلیل در سازمان پژوهش کارگروهی با مسئولیت مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و با همکاری مدیران کل دفاتر تالیف فنی و حرفه ای و نظری و کارشناسان مربوطه تشکیل خواهد شد که این کارگروه در وهله نخست باید به یک سوال مهم پاسخ کارشناسیِ تفصیلی بدهد و سوال این است که چگونه می توانیم از محصولات جشنواره های رشد در نیل به اهداف تعلیم و تربیت بهره برداری کنیم.

وی اظهار داشت: البته یکی از برنامه ها این است که از این آثار در کتاب های درسی استفاده کنیم اما این موضوع ابعاد گسترده تری دارد که در کارگروه فوق الذکر به آن به طور کامل پرداخته خواهد شد.

ملکی طی روزهای گذشته در آیین اختتامیه جشنواره عکس رشد با اشاره به ارتباط بین عکس و تربیت و لزوم توجه به ضرورت تاریخ در عکاسی اظهار کرد: عکس و ضرورت های تاریخی بعد دیگری است زیرا عکس می تواند این کارکرد را داشته باشد که از طریق آن بسیاری از حقایق تاریخی را به تصویر بکشد. عکس از حقایق صیانت می نماید و به راستی ها، عمر بلندی می دهد، بنابراین ما باید کوشش کنیم، بین عکس و منابع تربیتی و متون آموزشی نسبت عمیقی را ایجاد کنیم. همچنین عکس، می تواند به مفاهیم علمی و آموزشی بپردازد زیرا عکس یک وسیله مهم برای آموختن است تا جایی که گاهی یک عکس از متنی آموزشی قویتر عمل می نماید.

وی درباره اهمیت ایجاد ارتباط بین آثار این جشنواره و منابع آموزشی اضافه کرد: بسیاری از عکس های این جشنواره می توانند در بدنه آموزشی ما مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین ان شاءالله به زودی با تشکیل کارگروهی این عکس ها را مورد آنالیز قرار دهیم تا بتوانیم براساس نیازهای دفاتر، بین خروجی جشنواره های ما و محصولات آموزشی، یک ارتباط مستقیم برقرار کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "استفاده از محصولات جشنواره ها باعث غنای منابع آموزشی خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از محصولات جشنواره ها باعث غنای منابع آموزشی خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید