تصویب برنامه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران

به گزارش وبلاگ غزل، تهران (پانا) - دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، از بررسی برنامه های سازگاری با کم آبی استان های سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران در بیست و چهارمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با حضور وزیر نیرو و صرفه جویی در مصرف آب خبر داد.

تصویب برنامه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران

به گزارش وزارت نیرو، بنفشه زهرایی افزود: در فاز نخست برنامه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان در افق 1405، صرفه جویی معادل 480 میلیون مترمکعبی پیش بینی شده که از این مقدار 303 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و 177 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه جویی خواهد شد.

وی بیان داشت: طبق این برنامه شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان 299 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه جویی خواهد کرد که 67 میلیون مترمکعب از این مقدار را با همکاری سازمان جهاد کشاورزی به صورت مشترک انجام خواهد داد.

به گفته این مسوول، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری به ترتیب 1.15 و 2.8 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه جویی خواهند داشت.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی شرح داد: به منظور صرفه جویی از منابع آب سطحی، شرکت آب منطقه ای و سازمان محیط زیست به ترتیب 35 و 128 میلیون مترمکعب از طریق کاهش تبخیر، صرفه جویی خواهند کرد.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب نیز طبق برنامه های اعلام شده به ترتیب صرفه جویی هایی معادل 12.3 و 1.6 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی انجام خواهند داد.

زهرایی با اشاره به برنامه سازگاری با کم آبی استان گیلان، گفت: مطابق با این برنامه، در خاتمه برنامه هفتم توسعه نزدیک به 50 میلیون مترمکعب در برداشت آب استان صرفه جویی خواهد شد که از این میزان 17 میلیون مترمکعب در اثر اقدام های شرکت آب منطقه ای، 10 میلیون مترمکعب در اثر اقدام های شرکت آب و فاضلاب استان و 12.6 میلیون متر مکعب حاصل از اجرای برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان خواهد بود.

وی افزود: همچنین طبق برنامه سازگاری با کم آبی مصوب شده، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک های صنعتی متعهد به کاهش برداشت 10 میلیون مترمکعب از منابع آبی استان شد.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی شرح داد: در برنامه سازگاری با کم آبی استان گیلان، توجه خاصی به جلوگیری از آلودگی منابع آب و نفوذ آب شور از دریای خزر شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: مطابق با برنامه های ارائه شده توسط دستگاه های وظیفه مند در استان تهران نیز در فاز نخست برنامه در افق 1405، صرفه جویی معادل 420 میلیون مترمکعبی پیش بینی شده که از این مقدار 395.4 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و 24.6 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه جویی خواهد شد.

وی افزود: در کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی استان، سهم بخش شرب و بهداشت 22.3 میلیون مترمکعب، بخش صنعت 25 میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز 33.1 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی 315 میلیون مترمکعب است.

زهرایی اعلام نمود: همه کاهش برداشت از منابع سطحی به میزان 24.6 میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب و بهداشت برنامه ریزی شده است.

برپایه این گزارش، کاهش مصارف مورد انتظار در مصارف بخش کشاورزی در اثر اقدام های مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان حاصل خواهد شد.

همچنین از طریق جایگزینی بخشی از مصارف کشاورزی، صنعت و فضای سبز با پساب به اصلاح مصرف و بهبود کیفی منابع آب به میزان 159.4 میلیون مترمکعب کمک خواهد شد و از طریق تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب پیش بینی شده که 126 میلیون مترمکعب از منابع آب استان استحصال شود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تصویب برنامه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب برنامه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید