تنبیه بچه ها؛ آشنایی با روش های درست و نادرست برخورد با کودک

به گزارش وبلاگ غزل، دغدغه بسیاری از والدین آگاهی از بهترین روش های آموزش رفتارهای درست و نادرست به فرزندان خودشان است. اگر چه تنبیه بچه ها روش جالبی به نظر نمی رسد اما برای تصحیح رفتارشان لازم است. با وجود این، تنبیه کودک و در ادامه دستیابی به نتیجه مثبت از آن نیازمند آگاهی والدین از روش های درست و مثبت تنبیه بچه ها است. در این مقاله، مفهوم تنبیه مثبت را آنالیز نموده، تفاوت آن را با تنبیه به روش هایی منفی بیان می کنیم. همچنین 9 تکنیک تنبیه کودک با استفاده از روش های مثبت را بیان می کنیم.

تنبیه بچه ها؛ آشنایی با روش های درست و نادرست برخورد با کودک

تنبیه مثبت چیست؟

بسیاری از افراد گمان می نمایند که تنبیه مثبت همواره به معنی رفتار خوب با کودک یا حتی تشویق او است؛ در حالی که این گونه نیست. در حقیقت، تنبیه مثبت در یک کلام روبرو کردن کودک با عواقب منفی رفتارهای منفی خودش است. به عبارتی، دو حالت منفی در کنار یکدیگر منجر به شکل گیری حالتی مثبت تحت عنوان تنبیه مثبت می شوند! همچنین تحقیقات نشان داده اند که تنبیه مثبت در بسیاری از موارد، نتایج مثبت به مراتب بیشتری نسبت به تنبیه با روش هایی منفی داشته است.

تنبیه منفی و مثبت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت های بسیار اندک و در عین حال تأثیرگذاری بین تنبیه منفی و مثبت وجود دارد. همانطور که اشاره شد، تنبیه به روشی مثبت، روبه رو کردن کودک با عواقب منفی رفتار منفی وی است. در مقابل، تنبیه بچه ها با استفاده از روش های نادرست به معنای منع کودک از چیزی مطلوب و مثبت در واکنش به رفتارهای اشتباه او است.

به عنوان مثال، ملزوم کردن کودک به ماندن در خانه در نتیجه ی یک رفتار نادرست، تنبیه مثبت است؛ زیرا شما به عنوان والدین فرزندتان او را با عواقب منفی رفتارش روبه رو می کنید. در حالی که اجازه ندادن به او برای شرکت کردن در یک مهمانی خاص و در واکنش به رفتاری اشتباه می تواند تنبیه به روشی منفی به شمار آید. همانطور که ملاحظه می کنید، اختلافات بین دو روش تنبیه بسیار ظریف هستند!

9 تکنیک تنبیه بچه ها به روشی مثبت

1. ثبت رفتار کودک

این روش راهی مناسب برای استفاده از تنبیه مثبت به منظور تقویت رفتارهای مثبت کودک به شمار می آید. در واقع، این متد مشابه راه کارهای استفاده شده در مدارس است. به این صورت که نام کودک روی کاغذی نوشته می شود و با هر بار انجام رفتارهای بد، علامتی در کنار نامش ثبت می شود. در ادامه با مشاهده رفتارهای مثبت از فرد، یکی از نشان های منفی پاک می شوند. همچنین اگر علامتی منفی در طول روز و در کنار نام او ثبت نشود، در سرانجام روز جایزه ای به کودک تعلق می گیرد.

2. سرزنش کردن کودک

این روش به عنوان یک تنبیه مثبت، به صورت مداوم و بدون فکر از سوی والدین مورد استفاده قرار می گیرد. سرزنش کردن به دو روش عمومی و خصوصی انجام می شود که هر کدام روش های مختص به خود را دارند. در بعضی موارد والدین در میان دوستان یا سایر افراد، فرزندان خود را مورد سرزنش قرار می دهند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که سرزنش کردن در ملأ عام می تواند تاثیرات مخربی برای بچه ها به همراه داشته باشد.

3. زمان دادن به بچه ها

بسیاری از روان شناسان از این روش به عنوان راه کاری مثبت برای تنبیه کودک یاد می نمایند. به طور کلی، زمان مناسب برای بچه ها به منظور تصحیح رفتارشان متناسب با سن آنان بوده و برای هر سال معادل یک دقیقه می باشد. به عبارت دیگر، به ازای هر سال از سن کودک خود می توانید یک دقیقه به زمان مورد احتیاج برای تجدید نظر کودک در رفتارش اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که این زمان بسته به میزان سرسختی کودک تان در لجبازی و صرف نظر از رفتارهای نادرستش می تواند متفاوت باشد!

4. نوشتن جملاتی در رابطه با رفتارهای مثبت

مدارس در طول چندین دهه گذشته، از این روش برای منع بچه ها از رفتارهای نادرست استفاده می نمایند. شما نیز به عنوان والدین فرزند خود می توانید از این روش برای رعایت رفتارهای درست و برقراری انضباط شخصی کودک تان در خانه بهره ببرید.

5. اضافه کردن کارهایی به برنامه روزانه کودک

افزودن کارهایی به لیست کارهای روزانه کودک می تواند به عنوان تنبیهی مثبت تلقی شود. همچنین این روش ضمن تشویق کودک برای شرکت در کارهای مشترک خانوادگی او را ملزم به پذیرش مسئولیت رفتارهای اشتباهش می نماید.

6. منع کودک از شرکت در فعالیت های بیرون از خانه

همانطور که پیش تر اشاره شد، ممنوع کردن خروج از خانه برای بچه ها می تواند تنبیه مثبت در مقابل بعضی رفتارهای نادرست او به شمار آید. اما باید دقت داشته باشید که این روش تفاوت بسیار کوچکی با تنبیه به روش منفی دارد. به عبارتی، اگر بدون دلیل خاصی و صرفا به عنوان واکنشی در مقابل رفتارهای نادرست فرزندتان او را از رفتن به مهمانی منع کنید، از روش تنبیه منفی استفاده نموده اید!

7. خواب زودهنگام

خواب زود هنگام یا خواب بیش از زمان معمول نیز می تواند به عنوان تنبیهی مثبت برای تصحیح رفتارهای کودک به شمار آید. در واقع، بچه ها معمولا علاقه ای به خواب نداشته و دوست دارند تا به صورت مداوم فعالیت داشته باشند. با وجود این، مجبور کردن فرد به خواب بیشتر به نوعی تنبیه کردن او محسوب می شود. به علاوه، ریشه بسیاری از رفتارهای نادرست یا بیش فعالی بچه ها در خستگی و کم خوابی آنان است. در چنین شرایطی مجبور کردن کودک به بیشتر خوابیدن، می تواند منجر به برطرف مسائل و تصحیح رفتار آنان شود.

8. زمان مطالعه بیشتر

به عنوان یکی دیگر از روش های تنبیه مثبت می توانید کودک تان را ملزم به گذراندن زمان بیشتر از حد معمول برای مطالعه کنید. این روش به طور ویژه در واکنش به انجام ندادن تکالیف از جانب کودک یا مطالعه نکردن درس هایش، به عنوان تنبیهی مناسب محسوب می شود. برای مثال، می توانید کودک تان را ملزم کنید تا به جای بازی کردن با دوستانش، زمان بیشتری را برای خواندن دروسش اختصاص دهد.

9. اجازه دادن به بروز عواقب طبیعی رفتارهای کودک

اجازه دادن به بروز پیامدهای طبیعی بعضی رفتارهای کودک یکی از روش های رایج در میان والدین برای تنبیه بچه ها است. در این روش بچه ها با تجربه کردن عواقب رفتارهای خودشان یاد می گیرند تا نسبت به تصحیح اشتباهات خود اقدام نمایند. برای مثال، اگر کودک تان علاقه ای به جمع کردن لباس های کثیف خود ندارد، می توانید لباس های او را به حال خودشان رها کنید. در چنین شرایطی، کودک تان در مواقع احتیاج به لباس های جدید و تمیز مجبور خواهد بود تا همان لباس های کثیف را مجددا بپوشد! در نتیجه این تنبیه، فرزندتان یاد می گیرد تا لباس های کثیف خود را جمع نموده و آن ها را در جایی مناسب برای شستشو قرار دهد.

جمع بندی

در این مقاله به آنالیز مفهوم تنبیه مثبت پرداخته و تفاوت آن را با روش های منفی تنبیه بچه ها بیان کردیم. در ادامه 9 تکنیک کاربردی برای تبیه کودک با استفاده از روش های مثبت تشریح کردیم. نظر شما در خصوص تنبیه بچه ها و عواقب آن چیست؟ از چه روشی برای برخورد با رفتارهای اشتباه کودک تان استفاده می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

در سرانجام، برای آگاهی از میزان تاثیر روش های منفی تنبیه بچه ها و عواقب آن می توانید به مطلب کودک آزاری چیست مراجعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "تنبیه بچه ها؛ آشنایی با روش های درست و نادرست برخورد با کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنبیه بچه ها؛ آشنایی با روش های درست و نادرست برخورد با کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید