زولبیا و بامیه؛ خوش رنگ های سرطان زا!

به گزارش وبلاگ غزل، باشگاه خبرنگاران/ دکتر محمد کاظم زاده گفت: زولبیا و بامیه از شیرینی های سنتی و پرمصرف در ماه مبارک است که سلامت آن نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد دارد.

زولبیا و بامیه؛ خوش رنگ های سرطان زا!

وی با بیان اینکه مهم ترین ترکیبات زولبیا و بامیه شامل آرد، شکر، تخم مرغ و ماست است، ابراز کرد: بعضی برای خوش عطر و رنگ شدن آن از گلاب و زعفران هم استفاده می نمایند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه در بعضی موارد شاهد فروش زولبیا و بامیه های رنگی هستیم، توضیح داد: اضافه کردن هرگونه رنگ های غیرخوراکی و ناسالم در تهیه شیرینی و مواد غذایی ممنوع است.

کاظم زاده با بیان اینکه سال جاری موردی از تهیه و توزیع زولبیا و بامیه رنگی گزارش نشده است، مطرح کرد: این رنگ های غیرخوراکی و غیرمجاز تاثیربسیار بدی بر روی بدن میگذارد و حتی خطرابتلا به سرطان را نیز افزایش میدهد.

وی با تاکید بر اینکه حتما شیرینی های مورد احتیاج خود را از مراکز معتبر تهیه کنید، گفت: در مجموع میتوان گفت هر نوع شیرینی که دارای رنگ های تند و تیز باشد مشکوک به نظر میرسد باید از نظر سلامت مورد آنالیز قرار گیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه نمود: بازسان و کارشناسان بهداشتی موارد مشکوک مواد غذایی را نمونه برداری و به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال می نمایند. بدون شک فراورینمایندگانی که در امر فراوری مواد غذایی ناسالم استفاده نمایند مورد پیگیری قضایی قرار میگیرند.

کاظم زاده درباره ویژگی های یک زولبیا و بامیه سالم، گفت: رنگ زولبیا و بامیه طبیعی و سالم باید زرد و طلایی روشن باشد، بافت آن نیز سالم و ترد و وزن آن هم سبک باشد.

وی اضافه نمود: زولبیا و بامیه های با رنگ تیره و متمایل به قهوه ای سوخته و دارای ذرات ریز سیاه رنگ جزء مواد غذایی ناسالمی است که از روغن غیرقابل مصرف تهیه شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره ارزش غذایی این نوع شیرینی نیز توضیح داد: زولبیا و بامیه در دسته نشاسته و قند ها قرار گرفته است، کالری و انرژی آن بالاست و به همین دلیل باید در مصرف آن احتیاط کنید.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه از این نوع شیرینی باید در مقدار بسیار کم و برای تنوع استفاده گردد، گفت: مصرف این شیرینی برای افراد دیابتی، سالمندان و میانسالان توصیه نمی گردد.

منبع: همگردی

به "زولبیا و بامیه؛ خوش رنگ های سرطان زا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زولبیا و بامیه؛ خوش رنگ های سرطان زا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید