مخابرات منابع اقتصادی ندارد

به گزارش وبلاگ غزل، به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران اگرچه قرار بوده پنج میلیون پورت VDSL به مشتریان واگذار گردد، اما تا زمانی که منابع لازم وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می گردد و از این رو، حاکمیت باید شرکتی را که مهمترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه های لازم با توجه به نیازهای روزمره مشتریان انجام گردد.

مخابرات منابع اقتصادی ندارد

محمدرضا بیدخام در گفت وگو با وبلاگ غزل در پاسخ به انتقادها درباره واگذاری شرکت مخابرات ایران گفت: نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران بر اساس اصل 44 قانون اساسی انجام و تمام فرآیندهای قانونی آن طی شده است، این فرآیند توسط مراجع ذی ربط آنالیز و تائید شده و تا به امروز گزارشی مبنی بر مشکل در مورد این واگذاری دریافت نشده است و اگر مساله ای در این خصوص وجود دارد، باید به قانون مراجعه گردد.

وی با اشاره به آمار تلفن ثابت و تعداد مشترکان پهن باند قبل و بعد از خصوصی سازی بیان نمود: شرکت مخابرات ایران قبل از خصوصی سازی حدود 850 هزار مشترک پهن باند داشته و در حال حاضر حدود 9 میلیون مشترک پهن باند دارد. این آمار اصلا قابل قیاس با قبل از خصوصی سازی نیست. آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت مخابرات در همه حوزه های ارتباطی در سراسر کشور است، اما اینکه آیا این توسعه ها متناسب با احتیاج مشترکان است یا نه، موضوع دیگری است که جای آنالیز همه جانبه دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: شرکت مخابرات طبق مقررات و قوانین، تمامی زیرساخت های اپراتورهای ثابت و همراه را تامین می نماید. همه شرکت های FCP و اپراتورهای همراه زیرساخت های مورد احتیاجشان را از مخابرات دریافت می نمایند و در حوزه تامین ارتباطات روستایی هم فعالیت های شرکت مخابرات بسیار گسترده است. اگر توسعه ای نبود، نمی توانستیم زیرساخت های لازم را برای همه ذی نفعان حوزه ارتباطات فراهم کنیم.

سهم بازار شرکت های FCP و مخابرات ایران، تقریبا برابر است

بیدخام درباره انتقادها نسبت به انحصار مخابرات بیان نمود: اینکه می گویند انحصار زیرساخت ها دست مخابرات بوده، حرف دقیقی نیست، در این زمینه اعداد و ارقام معین نماینده است. سهم بازار شرکت های FCP و مخابرات ایران در حوزه پهن باند تقریبا برابر است. در بحث زیرساخت هم شرکت مخابرات طبق مصوبات و قوانین ابلاغی سازمان تنظیم مقررات اقدام نموده و به شرکت ها زیرساخت و امکانات مورد احتیاج را ارائه داده است

وی ادامه داد: قراردادی که با شرکت های FCP منعقد می گردد مطابق با مقررات و مصوبات سازمان تنظیم و مقررات است و فراتر از آن نیست. ما امکاناتی که اپراتورها و شرکت های FCP از ما خواستند، در اختیارشان قرار می دهیم و این با اشاعه بحث انحصار منافات دارد. در حال حاضر در حوزه بیت استریم با پنج شرکت طبق مقررات قرارداد امضا نموده ایم. سهم بازار موجود در حوزه باند پهن بین همه اپراتورها نشان می دهد آیا واقعا انحصاری وجود دارد یا خیر.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه عمده دلیل عدم توسعه این است که ما منابع اقتصادی مورد احتیاج برای توسعه را نداریم، اضافه کرد: در حدود 12 سال گذشته، تعرفه تلفن ثابت با وجود افزایش تورم در همه حوزه های جامعه، تغییری ننموده، فرایند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران در بخش ثابت به دلیل تورم و عدم تناسب تعرفه ها نزولی است. سودآوری مخابرات در بخش تلفن ثابت در سال 1398 حدود یک درصد بوده که در سال 1399 تبدیل به زیان شده و ما فرایند کاهشی را در حاشیه سود شرکت مخابرات ایران شاهدیم.

وعده پنج میلیون پورت VDSL به دلیل کمبود منابع، انجام نشد

بیدخام ادامه داد: قرار بوده پنج میلیون پورت ADSL و VDSL بر اساس توافق بین شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات واگذار گردد، اما مخابرات به دلیل نبود منابع و عدم پشتیبانی مناسب، نتوانست این کار را انجام دهد. حمایت و پشتیبانی از اپراتوری که مهمترین اپراتور حوزه ارتباطاتی کشور محسوب می گردد، امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات در حوزه های مختلف، تسهیلات مختلفی را به شرکت های FCP ارائه می دهد، اضافه کرد: قرارداد FCP ها در بحث رانژه (خطوط تلفن) مربوط به سال 95 است اما آیا تورم در این سال ها افزایش پیدا ننموده؟ در حال حاضر هزینه یک سیم رانژه برای ما حدود 100 هزار تومان است، اما مبلغی که FCP ها پرداخت می نمایند حدود 12 هزار تومان است. برق مصرفی را با قیمت روز پرداخت می کنیم اما با قیمت پنج سال پیش برای شرکت های FCP محاسبه می گردد. به همین دلایل پاسخگویی به احتیاج این شرکت ها عملا دچار مشکل و زمان بر شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ادامه داد: هزینه نگهداری شرکت مخابرات ایران برای یک خط تلفن ثابت، حدود 21 هزار تومان است، اما پولی که از مشترک می گیریم 5800 تومان است. ما باید به عظیم ترین شرکت مخابراتی حداقل در حوزه ترمیم تعرفه ها یاری کنیم. ما در کنار حاکمیت هستیم اما آنها هم باید یاری نمایند تا ارتباطات ثابت از این بحران خارج گردد. اینکه همه تقصیرات را به شرکت مخابرات ایران برگردانیم، کار صحیحی نیست.

مخابرات ایران، زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است

بیدخام با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران سرمایه ملی حدود 65 ساله است که زیرساخت و زیربنای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را تامین می نماید، اضافه کرد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات، نقش شرکت مخابرات ایران در حوزه شبکه دسترسی بسیار مهم است. توسعه بسیاری از لایه های ارتباطی، منوط به توسعه زیرساخت های شرکت مخابرات ایران است و در غیر این صورت در ارائه تکنولوژی های جدید هم ما توفیق چندانی نخواهیم داشت.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به نقدها نسبت به اختلال در حوزه ارتباطات و بروز مشکل کیفیت و سرعت، بیان نمود: در حوزه اینترنت ثابت، دو بخش حائز اهمیت است، بخش داخلی شرکت مخابرات ایران و دیگری خارج شرکت است. پهنای باند مورد احتیاج اپراتورها تنها به صورت انحصاری به وسیله شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می گردد، در بعضی از موارد کیفیت پهنای باند افت می نماید و این در کیفیت سرویس ها تاثیرگذار است و باعث می گردد اینترنت ثابت دچار اختلالاتی گردد و از آن جا که ما شرکت عظیم تری هستیم، این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد.

برخورد با مخابرات، متفاوت با سایر شرکت هاست

بیدخام با بیان اینکه برخوردها با شرکت مخابرات ایران به عنوان عظیم ترین شرکت مخابراتی، در مقایسه با سایر شرکت ها متفاوت است، گفت: مخابرات موظف است در تمامی نقاط و روستاهای کشور سرویس های ارتباطی ارائه دهد، اما از سایر اپراتورها چنین انتظاری نیست. در حوزه تلفن ثابت، 17 شرکت مجوز ارائه تلفن ثابت دارند، اما برخوردی که با مخابرات می گردد، متفاوت با سایر شرکت ها است.

وی با اشاره به مسائل داخلی شرکت مخابرات ایران بیان نمود: ما قبول داریم که در حوزه نوسازی و بازسازی شبکه اقدامات مطلوب بیشتری باید انجام گردد، اما یکی از مهمترین علتی که تا به امروز این اتفاق نیفتاده، عدم وجود منابع اقتصادی مورد احتیاج جهت پشتیبانی، نوسازی و بازسازی شبکه مخابرات ایران است و برای برطرف این مشکل، باید باتوجه به تورم روزمره، ترمیم تعرفه ای برای مخابرات صورت گیرد تا بتوانیم کیفیت پشتیبانی و بازسازی شبکه اینترنت ثابت را انجام دهیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه مخابرات منابعی برای توسعه ندارد، گفت: فلسفه کار ما این است که بتوانیم توسعه و پشتیبانی و نگهداری مطلوب داشته باشیم، اما در حال حاضر با شرایط موجود، شرکت مخابرات ایران منابع اقتصادی برای توسعه ندارد. ما تابع قوانین و مقررات وزارت ارتباطات هستیم، اما باید حمایت لازم صورت گیرد تا مخابرات ایران از این شرایط بحرانی خارج گردد. مذاکرات خوبی هم با شورای عالی رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات در حال اجرا است که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و مشترکان و همه ذی نفعان از این امر منتفع شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مخابرات منابع اقتصادی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخابرات منابع اقتصادی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید