8 نشانه مصرف زیاد قند و شیرینی

به گزارش وبلاگ غزل، اگر در اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد طبع و ذائقه شیرین دارند و عاشق خوردن مواد غذایی شیرین هستند. نه تنها بچه ها، حتی بزرگسالان نیز عادت به خوردن بیش از حد مواد غذایی شیرین دارند.

8 نشانه مصرف زیاد قند و شیرینی

جدا از مواد غذایی مانند میوه ها، عسل، شهد افرا و … که قند طبیعی دارند، بسیاری ز غذاها و نوشیدنی هایی که از بیرون تهیه می شود دارای قند زیادی هستند و می توانند باعث مسائلی از قبیل اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی شوند.

طبق پیشنهاد انجمن قلب آمریکا، زنان نباید در روز بیش از 6 قاشق چایخوری و مردان بیش از 9 قاشق، قند مصرف نمایند. بعلاوه پیشنهاد مصرف روزانه قند برای بچه ها نیز بستگی به سن و مقدار احتیاج کالری آنها دارد اما به طور میانه باید بین 3 تا 6 قاشق چایخوری در روز باشد.

شیرینی جات معمولا اعتیاد آور هستند، بنابراین هر فردی ممکن است بیش از حد لازم مصرف کند. توجه داشته باشید که شیرینی های طبیعی مانند میوه ها، خرما، عسل و … نه تنها مضر نیستند، بلکه بسیار مفید هستند و می توانند جایگزین قند و شکر باشند.

در ادامه به 8 نشانه مصرف بیش از مقدار قند اشاره می کنیم:

1- اضافه وزن

خوردن بیش از حد قند منجر به اضافه وزن و افزایش ریسک چاقی می شود. کالری خالی (بی ارزش) در قند وشیرینی جات از سوزاندن چربی ها به وسیله سلول ها جلوگیری می نماید. بعلاوه مصرف زیاد قند باعث بالا رفتن سطح انسولین در بدن و بهم ریختن متابولیسم بدن می شود.

بعلاوه قند زیاد منجر به فراوری لیپوپروتئین در بدن می شود. لیپوپروتئین، آنزیمی است که بدن شما را تشویق به ذخیره غذا در سلول های چربی می نماید.

2- دیابت نوع 2

مصرف شیرینی بیش از حد یکی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 است. خوردن بیش از حد شیرینی جات باعث مقاومت بدن در برابر انسولین و بالا رفتن انسولین در بدن می شود که دو عامل کلیدی در توسعه دیابت است. بعلاوه خوردن قند زیاد باعث فراوری چربی در اطراف کبد می شود و در طول زمان بر عملکرد لورالمعده تاثیر می گذارد و منجر به مقاومت و مخالفت بدن در برابر انسولین می شود.

3- مسائل مربوط به سلامتی دهان و دندان

قند یکی از دلایل اصلی بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها است.

به طور طبیعی در دهان همه ما باکتری های مختلفی وجود دارد. هنگامی که غذاهای شیرین مصرف می کنیم، به باکتری ها این امکان را می دهیم تا رشد و تکثیر نمایند و به دهان و دندان هایمان آسیب برسانند.

بعلاوه خوردن بیش از حد قند می تواند یکی از دلایل بوی بد دهان باشد. تحقیقی در سال 2003 نشان داد که خوردن قند و بعضی کربوهیدرات ها باعث فراوری اسید و پایین آوردن سطح PH در دهان، به وسیله باکتری ها و در نتجه پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان می شود. سعی کنید بعد از هر وعده غذایی، به خصوص بعد از خوردن غذاهای شیرین دندان های خود را مسواک بزنید.

4- نوسانات در خلق و خو

اگر بعد از خوردن غذاهای شیرین متوجه تغییر در خلق و خوی خود شدید، احتمالا مصرف قند شما بیش از حد بوده است. مغز شما برای عملکرد مناسب احتیاج به بعضی منابع شیمیایی مانند گلوکز و انسولین دارد. اما زمانی که این مواد بیش از مقدار به مغز می رسند، منجر به بعضی رفتارها و خلق و خو مانند عصبانیت، اضطراب و افسردگی در فرد می شود. این تغییرات پس از کاهش مصرف قند و انجام بعضی فعالیت ها مانند ورزش، مدیتیشن و خواب مناسب، دوباره به حالت اول برمی شود.

5- مسائل قلبی

اگر از نوعی مشکل قلبی رنج می برید شاید علتش مقدار بالای قند خون در بدنتان باشد. قند خون بالا می تواند باعث بالا رفتن فشار خون و کلسترول در بدن شود و به قلب آسیب برساند. خوردن قند زیاد، LDL یا کلسترول بد را بالا می برد و بعلاوه باعث تنگ شدن عروق خونی و مسائل قلبی می شود.

6- حافظه ضعیف

تمرکز ضعیف و از دست دادن حافظه نیز می تواند به علت مصرف بیش از حد مواد قندی باشد. مصرف دوز بالای مواد قندی منجر به افزایش ناگهانی سطح قند خون و جلوگری از رسیدن گلوکز به سلول های مغز می شود. بدون گلوکوز، مغز نیز انرژی لازم را برای عملکرد مناسب ندارد. این امر می تواند باعث مسائلی از قبیل تمرکز، یادآوری و تصمیم گیری شود.

7- مسائل پوستی

آکنه، پوست خشک، سیاه شدن دور چشم ها و بسیاری از مسائل پوستی دیگر می تواند به علت عادت خوردن بیش از حد مواد قندی باشد. علاوه بر این، مصرف بالای قند باعث فراوری گلیسیری (glycation) در بدن و سرعت بخشیدن به فرایند پیری و چین و چروک پوست می شود.

8- انرژی پایین

قند دارای کالری های خالی و بی ارزشی است که هیچ ماده مغذی را فراهم نمی نماید. خوردن غذاهای قندی به سرعت انرژی شما را تقویت می نماید و بعلاوه به سرعت انرژی را از شما می گیرد و فرد سریعا احساس خستگی و خواب آلودگی می نماید. بعلاوه خوردن مواد قندی زیاد باعث می شود تا بدن قادر به جذب درست گلوکز و در نتیجه فراوری انرژی نباشد و شخص احساس خستگی کند.

بعلاوه تجربه نشان داده است کسانی که مواد غذایی قندی زیادی مصرف می نمایند، معمولا به مقدار کافی پروتئین و فیبر که دو ماده مغذی برای فراوری انرژی در بدن است، مصرف نمی نمایند.

منبع: فوت و فن

به "8 نشانه مصرف زیاد قند و شیرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نشانه مصرف زیاد قند و شیرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید