اجرای مشروط استانداردهای 85 گانه خودرو

به گزارش وبلاگ غزل، خودرو ها در چند سال گذشته از لحاظ کیفی ریزش کیفیت داشتند. به خصوص در 8 سال گذشته محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند، فراوری نشده است.

اجرای مشروط استانداردهای 85 گانه خودرو

سازمان ملی استاندارد طبق ماده 17 قانون توسعه و تقویت نظام استاندارد که قانونی فراگیر و فرابخش است، می تواند به هر آنچه که با سلامت و بهداشت و ایمنی مردم سر و کار دارد ورود کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد از برطرف تعلیق 9 استاندارد مربوط به خودروهای داخلی خبر داده است. اسلام پناه بعلاوه اعلام نموده است که خدمات پس ازفروش هم از این پس مشمول استاندارد اجباری خواهد بود.

باتوجه به اظهارات وی، خودروسازان ملزم به رعایت تمام استانداردهای 85 گانه در محصولات خود هستند؛ ضمن این که خدمات پس ازفروش آنها هم مشمول استانداردهای خاص خود شده است. دی ماه 98 بود که نیره پیروزبخت، رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، خبر از تعلیق 9 استاندارد خودرویی به علت مسائل مربوط به تحریم (و البته کمبود نقدینگی) داد.

خودروسازها مکلف به ایجاد زیرساخت های لازم و رعایت کامل همه 85 استاندارد این صنعت هستند و سازمان استاندارد بر رعایت کامل استانداردها نظارت خواهد نمود تا خودروی باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

بر این اساس، بعضی استانداردها مانند نشان دهنده تعویض دنده، نشانگر اندازه باد لاستیک ها و شاخص نشان دهنده چراغ روشن روز و بعلاوه ترمز هوشمند (با قابلیت کاهش سرعت یا توقف حرکت خودرو) برای سواری ها تعلیق شدند.

بعلاوه شاخص نشانگر اندازه باد تایر در خودروهای تجاری و سنگین هم جزو استانداردهای تعلیقی بود که تحریم اجازه اجرای آن را نمی داد. با تعلیق این موارد، فراوری خودروهای داخلی با رعایت 76 مورد استاندارد ادامه پیدا کرد و قرار شد شورای عالی استاندارد (در دولت قبل) نسبت به تمدید یا برطرف تعلیق آنها اقدام کند.

احمد نعمت بخش می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم، 9 استاندارد تعلیقی برطرف تعلیق شده اند؛ بااین حال اجرایی شدن آنها منوط به نتایج هم فکری خودروسازان و وزارت صمت است. نعمت بخش بعلاوه تأکید کرد که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، خودروهای قدیمی معاف از احراز 9 استاندارد مورد نظر هستند، اما محصولات تازه باید آنها را از ابتدای سال جاری پاس نمایند. به گفته وی، تارا و شاهین از ابتدای سال جاری تمام استانداردهای تازه را پاس می نمایند و احتمالاً دنا هم همین شرایط را دارد.

نظر وزیر صمت بر این است که بحث ایمنی و کیفیت با تحول تازهی در رویکرد تازه سازمان ملی استاندارد به جلو پیش برود.

از سال 1396 دیگر فرقی نمی کرد خودرو داخلی باشد یا وارداتی، به هرحال باید این استانداردها را رعایت می کردند. استانداردهای 85 گانه از همان ابتدا در خصوص خودروهای وارداتی اعمال شد، اما به خودروسازان داخلی مهلت داده شد تا کیفیت محصولات شان را رفته رفته ارتقا بدهند. اما این راستا به آسانی طی نشد. از ابتدای اجرای این قانون، شرکت های خودروسازی تحریم ها را مانع اجرای کامل مفادش می دانستند. فرایند اجباری شدن رعایت این استانداردها برای خودروهای داخلی در 3 فاز 52 گانه، 63 گانه و در نهایت 85 گانه برنامه ریزی شد.

باتوجه به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، اجرای تمام و کمال استانداردهای 85 گانه در خودروهای داخلی به نوعی به توان خودروسازان بستگی دارد. به عبارت بهتر، اگر در نتیجه هم فکری وزارت صمت و خودروسازان، این نتیجه حاصل گردد که امکان اجرای 9 استاندارد برطرف تعلیق شده در بعضی خودروها وجود ندارد، شرکت های خودروساز می توانند آنها را لحاظ ننمایند. بعلاوه طبق گفته های نعمت بخش، قرار نیست همه خودروهای فعلی استانداردهای 9 گانه را پاس نمایند و این موضوع مختص محصولات تازه است، نه قدیمی ها.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ غزل بخوانید.

تازهترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار

به "اجرای مشروط استانداردهای 85 گانه خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای مشروط استانداردهای 85 گانه خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید