برق آبی؛ محبوب ترین منبع نیروی تجدیدپذیر دنیا

به گزارش وبلاگ غزل، تحقیقات شرکت ریستاد انرژی نشان می دهد بازار برق آبی همزمان با عبور ظرفیت جهانی از مرز 1200 گیگاوات و صعود سرمایه گذاریها به 36.3 میلیارد دلار، به سیر صعودی خود در سال 2022 ادامه می دهد.

برق آبی؛ محبوب ترین منبع نیروی تجدیدپذیر دنیا

به گزارش وبلاگ غزل، با سرعت گرفتن گذار انرژی و جست و جوی کشورها برای پروژه های زیرساخت در مقیاس گسترده و مطمئن به منظور تامین تقاضای آینده، برق آبی موقعیت خود به عنوان محبوب ترین منبع نیروی تتازهپذیر در دنیا را تحکیم می نماید.

طبق گزارش ریستاد انرژی، برق آبی در یک ششم از فراوری برق دنیا سهم دارد و از این نظر پس از زغال سنگ و گاز طبیعی قرار می گیرد. مشارکت این صنعت در فراوری نیرو حدود 60 درصد بالاتر از نیروی هسته ای و بالاتر از انواع منابع نیروی تتازهپذیر به صورت کلی است. فراوری برق از منبع برق آبی در سال 2021 اندکی رشد کرد و به 4414 تراوات ساعت در مقایسه با 4360 تراوات ساعت در سال 2020 رسید. در حالی که ظرفیت حدود 17 گیگاوات در سال 2020 و 14 گیگاوات در سال 2021 اضافه شد.

سرمایه گذاریها در این بخش پیش از سال 2020 تا حدودی آهسته شد زیرا منابع دیگر تتازهپذیر مانند نیروی بادی و فوتوولتائیک خورشیدی توسعه پیدا کردند. این شرایط با تاخیرها در چندین پروژه برق آبی بزرگ و عدم تغییر سیاست در برخی از منطقه ها که باعث توقف رشد شد، تشدید شد. با این حال همچنان که کشورها انگیزه بیشتری برای یافتن گزینه های تتازهپذیر مناسب برای کربن زدایی از تامین انرژی خود پیدا می نمایند، صنعت برق آبی رنسانسی را تجربه می نماید.

کاران ساتوانی، تحلیلگر شرکت ریستاد انرژی می گوید: برق آبی ستون فقرات فراوری برق کم کربن است و از دهه 1970 رشد نموده است. طی دو دهه گذشته ظرفیت دنیای نصب شده برق آبی از 680 گیگاوات در سال 2000 به 1200 گیگاوات در سال 2021 رسیده که رشد بیش از 75 درصدی را نشان می دهد.

برق آبی در سراسر دنیا

چین در مجموع با بیش از 340 گیگاوات ظرفیت برق آبی نصب شده که بیش از سه بربر ظرفیت 112 گیگاوات برزیل است، در سطح دنیای در رتبه اول واقع شده است. آمریکا (84 گیگاوات)، کانادا (81 گیگاوات) و روسیه (50 گیگاوات) در رتبه های سوم، چهارم و پنجم قرار دارند و پس از آنها کشورهای هند (47 گیگاوات)، نروژ (33 گیگاوات)، ترکیه (30 گیگاوات) و ژاپن (23 گیگاوات) قرار می گیرند.

در سالهای اخیر کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی که در صدر آنها چین و برزیل قرار دارند، پرچمدار افزودن ظرفیت دنیای برق آبی بوده اند در حالی که شرایط قاره های دیگر نسبتا یکنواخت بوده است. پیش بینی می گردد مجموع ظرفیت برق آبی نصب شده در آسیا از 462 گیگاوات در سال 2017 به 514 گیگاوات در سال 2022 رشد کند. مجموع ظرفیت در آمریکای جنوبی طی همین مدت از 175 گیگاوات به 192 گیگاوات رشد می نماید.

پروژه برق آبی بایهتان چین که فعالیت دو واحد از 16 واحد آن در ژوئن سال 2021 شروع شد، بمحض این که تا سرانجام سال جاری به طور کامل عملیاتی گردد، سالانه حداکثر 16 گیگاوات نیرو فراوری خواهد نمود و با کنار زدن پروژه سد تری گورجس در هوبی، به دومین پروژه برق آبی بزرگ دنیای تبدیل می گردد. نیروگاه برق آبی وودانگ دی که یک پروژه چینی بلندپروازانه دیگر است با ظرفیت نصب شده 10.2 گیگاوات، در ژوئن سال گذشته فعالیت کامل را شروع کرد وبه عنوان هفتمین پروژه برق آبی بزرگ در سراسر دنیا شناخته شد.

انتظار می رود عمده رشد ظرفیت تا سال 2030 مربوط به پروژه های بزرگ در آسیا و آفریقا باشد. پیش بینی شده است ظرفیت نصب شده در آفریقا با نرخ رشد سالانه 2.5 درصد از سال 2017 تا 2023 رشد کند که این رشد عمدتا به وسیله اتیوپی، موزامبیک و اوگاندا راهنمایی می گردد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عمده پروژه های بزرگ در آسیا و آفریقا به وسیله شرکتهای دولتی مدیریت می شوند. انتظار می رود فرایند توسعه برق آبی در چین ظرف سالهای آینده به علت نگرانیهای رو به رشدی که نسبت به تاثیر محیط زیستی و کاهش پایگاههای مجذوب کننده از نظر اقتصادی برای پروژه های بزرگ وجود دارد، آهسته گردد. با این حال پیش بینی می گردد اهداف بلندمدت تازه هند و مشوقهای اقتصادی سیلی از پروژه های بزرگ را در پی داشته باشد. دولت هند میخواهد ظرفیت برق آبی را در دهه جاری حدود 55 درصد افزایش داده و تا سال 2030 به 73 گیگاوات برساند. هیچ افزایش ظرفیت قابل توجهی در آمریکای شاقتصادی و اروپا برای دو سال آینده پیش بینی نمی گردد. با این حال مدرنیزه سازی اولویت اصلی هر دو منطقه در دهه جاری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برق آبی؛ محبوب ترین منبع نیروی تجدیدپذیر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق آبی؛ محبوب ترین منبع نیروی تجدیدپذیر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید