شیب سنج فوق دقیق نمایانگران جهت جهت

به گزارش وبلاگ غزل، مشخص اختلاف ارتفاع بین دو یا چند نقطه نسبت به یکدیگر یا نسبت به یک سطح مبنای تعیین را ترازیابی می گویند و به مجموعه نقاطی که ارتفاع یکسانی دارند نیز سطح تراز گفته می گردد؛ بنابراین می توان گفت برای محاسبه اختلاف ارتفاع دو نقطه، بایستی فاصله بین سطح تراز را مورد ارزیابی قرار داد.

شیب سنج فوق دقیق نمایانگران جهت جهت

ترازیابی به همراه جهت یابی، زیرمجموعه هایی از حوزه ناوبری محسوب می گردد و شرکت دانش بنیان نمایانگران جهت راستا که به اختصار به آن نجم گفته می گردد، از مجموعه هایی است که در زمینه ترازیابی و جهت یابی فعالیت می نماید.

این شرکت مشابه چندانی در داخل کشور ندارد و حتی در بعضی از زمینه ها، جزو فزونین شرکت های فعال در این حوزه در دنیا به شمار می رود.

جواد حبیبی، عضو هیأت مدیره نمایانگران جهت راستا درباره قصه شکل گیری این شرکت به جام جم می گوید: این مجموعه کار خودش را به عنوان یک تیم و از سال 95 شروع کرد. در ابتدا ایده راه اندازی چنین شرکتی از طرف یکی از استادان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح شده و سپس به همت جمعی از فارغ التحصیلان این دانشگاه، شرکت نجم تأسیس شد؛ پس از شکل گیری این مجموعه و ساخت نمونه اولیه، مدت زمانی صرف اصلاح و تکمیل آن شد تا اینکه با ارائه نمونه اولیه به یکی از صنایع مربوط، مورد استقبال نهاده شد و شرکت نجم به مرور زمان از یک مجموعه علمی و تحقیقاتی محض،

به کسب وکاری مالی و تجاری تبدیل شد.

محصولات نجم در یک نگاه

عضو هیأت مدیره شرکت نجم درباره انواع محصولات و خدماتی که این شرکت ارائه می هد، به جام جم می گوید: محصولات ما را می توان به سه بخش تقسیم کرد که شامل دو محصول فیزیکی و یک فرآیند خدماتی می گردد. یکی از این محصولات شیب سنج دیجیتال است که یک ابزار محسوب می گردد. کاربر برای سنجش میزان شیب، از این تجهیز به صورت دستی استفاده می نماید و پس از قراردادن آن بر روی سطح مورد نظر، شیب آن با دقتی در محدوده صدم درجه روی صفحه نمایش ظاهر می گردد.

حبیبی می افزاید: محصول دیگر ما سنسور شیب سنج است که خروجی آن به صورت مجموعه ای از داده های اندازه گیری شده در یک بازه زمانی مشخص است. این داده ها در اختیار یک سامانه پایش گر قرار می گیرد تا تغییراتی که در طول زمان روی میزان شیب محل مورد نظر اتفاق افتاده را تحلیل و پایش کند. باتوجه به اینکه برای استفاده از سنسورهای شیب سنج احتیاجی به حضور اپراتور نیست، می توان به منظور انجام امور کنترلی یا پایش بلندمدت از آن استفاده کرد.

او در مورد خدمت منحصربه فردی که شرکت نجم ارائه می دهد می افزاید: بیشتر صنایع کشور به اندازه ای بالغ نیستند که توانایی به کارگیری چنین تجهیزاتی را در جهت حل مشکلاتشان داشته باشند؛ به همین دلیل احتیاج است در کنار فروش محصولات، دانش فنی استفاده از آنها را نیز در اختیار مشتریانمان قرار دهیم. در واقع این دانش فنی قابل عرضه به صنایع داخلی که براساس روش ابداعی ما در فراوری محصولاتمان ایجاد شده است، همان مزیت رقابتی است که در حوزه تجهیزات ترازیابی و جهت یابی، نسبت به محصولات خارجی داریم.

فناوری های اختصاصی نجم

حبیبی در مورد وجه تمایز اصلی این مجموعه با سایر شرکت های مشابه داخلی و خارجی می گوید: مهم ترین و بارزترین تفاوت ما با کسب وکارهای دیگری که در این حوزه فعالیت می نمایند، این است که روشی کاملا ابداعی و منحصربه فرد داریم و نحوه ساخت محصولاتمان به وسیله مهندسی معکوس به دست نیامده اند؛ زیرا در استفاده از شیوه مهندسی معکوس، کیفیت محصولی که فراوری می گردد تقریباً به بهینه ترین عملکرد نسخه مرجع محدود است. این در حالی است که براساس نتایج تست های آزمایشگاهی، فراوریات ما در بعضی پارامترها حتی از برجسته ترین نمونه های خارجی نیز بهتر عمل می نماید و این ویژگی نمی تواند به وسیله مهندسی معکوس ایجاد گردد.

به گفته حبیبی، محصولات شرکت نجم در دو پارامتر زیر، مزیت های بارزی نسبت به نمونه های خارجی دارند:

سنجش شیب در زوایای بالا: دستگاه های شیب سنج از لحاظ دقت عملکرد در دامنه اندازه گیری بالا، بهترین کارآیی را دارند. به عنوان مثال برای اندازه گیری شیب 20درجه، بسیاری از محصولات خارجی (از جمله فراوریات کشور سوئیس) عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما زمانی که نوبت به اندازی گیری شیب 85درجه می رسد، خطای عملکرد آن تجهیزات چند برابر می گردد. یکی از ویژگی های فرآیند ابداعی شرکت نجم این است که در شیب هایی با دامنه بالا، از دقت اندازه گیری آن کاسته نمی گردد.

پایداری دمایی دقت سنسور: یکی از نکات بسیار مهم در سنجش میزان کارآیی ترازیاب ها و جهت یاب ها، عملکرد آنها در دماهای بسیار بالا یا پایین است؛ زیرا با بالا یا پایین رفتن دما، از صحت اندازه گیری این تجهیزات کاسته می گردد. برای مثال شرکت های سوئیسی فراوریاتی دارند که نسبت به بعضی از محصولات نجم از دقت بالاتری برخوردارند؛ اما این قابلیت فقط محدود به زمانی است که از آنها در دمای معمول اتاق (20 درجه سانتیگراد) استفاده گردد. درنتیجه اگر محل نصب ترازیاب روی یک رادار یا سد باشد، باتوجه به دمای هوای آن محل در فصول مختلف سال، نمی توان انتظار عملکرد دقیق از آنها را داشت. این در حالی است که سنسورهای دمایی که نجم در ساخت محصولاتش به کار می برد، از نظر پایداری دمایی درمیان تجهیزات تجاری موجود در دنیا بهترین عملکرد را دارد.

اهداف و چشم اندازهای نجم

به گفته حبیبی، شیب سنج هایی که تا به امروز مورد استفاده نهاده شده اند، نوعی از شیب سنج های ایستا هستند که برای سنجش میزان شیب سطوح ثابت و بدون لرزش به کار می رود؛ اما خانواده دیگری از شیب سنج ها نیز وجود دارد که به آنها شیب سنج دینامیکی گفته می گردد. از این نوع شیب سنج ها برای مشخص زاویه شیب سیستم هایی که شتاب حرکتی دارند و در یک موقعیت ثابت نیستند، استفاده می گردد. برای سنجش شیب این سیستم های متحرک، احتیاج به یک فناوری تکمیلی است که ما در حال حاضر مشغول کار برای توسعه و بومی سازی آن هستیم.

این فناور داخلی در ادامه خاطرنشان می نماید: یکی دیگر از برنامه های ما، طراحی و فراوری تجهیزات مختص شمال یابی است. معمولا در بیشتر مواردی که ترازیابی صورت می گیرد، احتیاج به شمال یابی یا به عبارت دیگر جهت یابی نیز وجود دارد. خوشبختانه در این حوزه که جزو اهداف کوتاه مدتمان به شمار می آید، پیشرفت های خوبی اجرا شده و اکنون در بخش تحقیق وتوسعه (R&D) مشغول کار روی آن هستیم.

وی در سرانجام به فزونی قیمتی محصولات نجم نسبت به سایر فراوریات این حوزه اشاره نموده و می گوید: ما در رابطه با قیمت محصولاتمان، در سطح دنیای از دو جهت مزیت رقابتی داریم؛ یکی روش فراوری و کالیبره کردن تجهیزات است که در مجموعه های مشابه فرآیندی ذاتا پرهزینه دارد، ولی ما با استفاده از راهکارهای انحصاری که خودمان ابداع نموده ایم، پیروز به کاهش چشمگیر هزینه ها در این بخش شده ایم. همچنین یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت محصولات، هزینه نیروی انسانی است. در حال حاضر نرخ برابری ارز در کشور باعث شده است هزینه نیروی انسانی ما نسبت به شرکت های خارجی و به طور ویژه سوئیسی، بسیار پایین تر باشد. قیمت بعضی از محصولات ما یک چهارم تا یک ششم ارزان تر از محصولات مشابه سوئیسی است.

از محصولات نجم در چه صنایعی استفاده می گردد؟

عضو هیئت مدیره شرکت نجم در رابطه با موارد کاربرد فراوریات شان تصریح می نماید: یکی از مهم ترین حوزه هایی که استفاده گسترده ای از محصولات ما دارد، صنایع عمرانی هستند و اغلب از تجهیزات ما برای پایش سازه ها یاری می گیرند. مثلا درهنگام حفاری راستا مترو، باید سنسورهای شیب سنجی را روی ساختمان های اطراف پروژه نصب کرد تا اطلاعات ترازسنجی آنها با دقتی در حد صدم درجه استخراج شده و از نشست نکردن این سازه ها اطمینان حاصل گردد.

حبیبی ادامه می دهد: یکی دیگر از حوزه های کاربرد فراوریات ما، صنایع فولاد است که به طور ویژه در بخش کنترل کیفیت (QC) از این تجهیزات استفاده می نمایند. به عنوان نمونه برای تست دقت قرارگیری قطعات مختلف در محل های مختص خودشان، از محصولات نجم استفاده می گردد. صنایع انرژی، هوایی و... حوزه های دیگری هستند که در کاربردهای مختلف، فراوریات ترازیابی ما را به کار می گیرند.

راه های ارتباط با شرکت نمایانگران جهت راستا

وبسایت: najminstrument.com

فکس: 02177491847

تلفن: 02177495386

آدرس: تهران، خیابان هنگام، کوچه شیری، پلاک 9، واحد 3

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ غزل

منبع: جام جم آنلاین

به "شیب سنج فوق دقیق نمایانگران جهت جهت" امتیاز دهید

1 کاربر به "شیب سنج فوق دقیق نمایانگران جهت جهت" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیب سنج فوق دقیق نمایانگران جهت جهت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید