فراشبند مرکز چهار طاقی های ایران باستان است

به گزارش وبلاگ غزل، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های واصله و خبرهای منتشر شده، فراشبند مرکز چهار طاقی های ایران باستان است.

فراشبند مرکز چهار طاقی های ایران باستان است

یکی از شهرستانهای استان فارس، شهرستان فراشبند است که در 172 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است که از شمال با شهرستانهای شیراز و کازرون،از غرب با استان بوشهر، از جنوب به شهرستان لار و از مشرق با شهرستانهای قیر و کارزین و فیروزآباد همسایه است.

فراشبند دارای قدمت 1600 ساله است که آثار تاریخی بجای مانده در آن گویای قدمتش است. کمبود منابع و مدارک تاریخی باعث شده که علی رغم قدمت فراوان، کمتر مورد توجه قرار گیرد.

مردم فراشبند همیشه بر این عقیده بوده اند که شهر مزبور در زمان حکومت بهرام گور بوجود آمده و مربوط به دوران ساسانیان است و آثار تاریخی گواه این واقعیت است.

امروز به سراغ معرفی آتشکده فراشبند رفتیم تا نکات بیشتری درباره معرفی آن بیان کنیم. از ویژگی این آتشکده میتوان گفت که این بنا با استفاده از مصالح سنگ و ملات گچ نیمکوب که از معادن همین منطقه استخراج شده اند با کاربری آتشکده با چهار پایه ستون، چهار طاق و یک گنبد بنا شده و به علت وجود چهار طاق به این نام نیز معروفیت یافته است.

آتشکده فراشبند از آتشکده های معروف استان فارس می باشد که یکی از پنج آتشکده ای است که از طریق مهر نرسی در منطقه کازرون و فراشبند ساخته شد. این آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است.

شکل بنا گنبدی بیضی است که از طریق فیل گوش هایی بر روی چهار پایه نهاده شد. این آتشکده همچون چهارطاقی هایی سرمشهد کازرون است.

این اثر در تاریخ 15 دی سال 1310 با شماره ثبت 88 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در اطراف این بنا آثار باستانی دیگری هم وجود دارد که همراه این آتشکده در سال 1310 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

شهرستان فراشبند چنان آکنده از چهار طاقی های دیرینه است که آنجا را مرکز چهار طاقی های ایران نام داده اند.

بیش از 26 چهار طاقی در فراشبند شناسایی شده است. بعضی از آن سازه ها تنها بازمانده ای از سازه هایی هستند که در گذر زمان فروریخته اند و بخش ناپایداری از آنها بجا مانده است. اما در آن میان چهار طاقی نقاره خانه ارزش های هنری دیگری دارد و شاخص و برجسته تر است.

منبع: همگردی

به "فراشبند مرکز چهار طاقی های ایران باستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراشبند مرکز چهار طاقی های ایران باستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید