نور قرمز رشد گیاهان را افزایش می دهد

به گزارش وبلاگ غزل، گیاهان برای رشد به نور قرمز و آبی احتیاج دارند که بخشی از نور مرئی سفید فراوری شده به وسیله خورشید است.

نور قرمز رشد گیاهان را افزایش می دهد

دانشمندان یک فیلم تقویت نماینده گیاهی ساخته اند که نور UV خورشید را به نور قرمز بیشتری تبدیل می نماید.

فیلم WCM (مواد تبدیل نماینده طول موج) که به وسیله تیمی در دانشگاه هوکایدو ژاپن ساخته شده است و شامل ورقه های پلاستیکی شفاف تجاری است که با یک لایه نازک از فلز کمیاب به نام یوروپیوم پوشانده شده است.

هنگامی که این ماده روی گیاهانی قرار می گیرد که در زیر نور مستقیم خورشید رشد می نمایند، به تمام نور مرئی اجازه عبور می دهد، اما علاوه بر این، طول موج نور فرابنفش ورودی را تغییر می دهد و آن را به نور قرمز مرئی تبدیل می نماید.

در آزمایش های مزرعه ای، گروه هایی از گیاهان چغندر سوئیس و نهال های کاج اروپایی هم با و هم بدون فیلم WCM رشد کردند - به عبارت دیگر، این ماده در بعضی از گروه ها استفاده شد، اما در همه گروه استفاده نشد

در طول ماه های تابستان، زمانی که روز ها طولانی تر و نور خورشید قوی تر بود، فیلم تفاوت چندانی برای گیاهان شغال نداشت.

اما در زمستان، گیاهانی که در زیر لایه رشد نموده بودند، 1.2 برابر ارتفاع بوته و 1.4 برابر زیست توده بیشتر پس از یک دوره 63 روزه به نمایش گذاشته شدند.

علاوه بر این، نهال های کاج اروپایی رشد نموده در زیر فیلم، نرخ رشد نسبی بالاتری در طول چهار ماه اولیه رشد داشتند.این باعث شد که قطر ساقه آن ها 1.2 برابر بزرگتر از قطر گروه کنترل و زیست توده کل 1.4 برابر بیشتر باشد.

شایان ذکر است، رشد سریع نهال ها باعث شد که نهال ها در عرض یک سال به مقدار استاندارد برای کاشت جنگل برسند، که این اتفاق برخلاف دو سال معمول است.در تصویر مقاله، نهال درخت کاج اروپایی بدون فیلم (سمت چپ) و با فیلم WCM (سمت راست) رشد نموده است.

امید است که در میان کاربرد های دیگر، روزی بتوان از این فناوری برای افزایش فراوری مواد غذایی در مناطقی با آب و هوای سرد استفاده کرد، جایی که روز ها نسبتاً کوتاه و نور خورشید نسبتاً ضعیف است.

سونائو شوجی نویسنده اصلی این مقاله گفت: با استفاده از پوشش مواد تغییر دهنده طول موج، ما توانستیم با موفقیت یک فیلم شفاف ایجاد کنیم و توانایی آن را در تسریع رشد گیاه نشان دهیم.

با طراحی منطقی یون ساطع نماینده نور، می توانیم آزادانه رنگ نور ساطع شده را به رنگ های دیگر مانند سبز یا زرد کنترل کنیم، بنابراین انتظار داریم که بتوانیم فیلم های تبدیل نماینده طول موج ایجاد کنیم که برای انواع مختلف گیاهان بهینه شده است.

مقاله ای در خصوص این تحقیق هفته در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

خوانندگان بعلاوه ممکن است به فیلم نازکی که اخیراً در دانشگاه نیویورک ساخته شده است علاقه مند شوند که نور ماوراء بنفش و آبی را به نور مادون قرمز نزدیک تبدیل می نماید که می تواند به وسیله سلول های خورشیدی برای فراوری الکتریسیته استفاده گردد.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه هوکایدو

وبلاگ غزل علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نور قرمز رشد گیاهان را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور قرمز رشد گیاهان را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید