شرایط بازارهای جهانی نفت پس از توافق تاریخی اوپک پلاس

به گزارش وبلاگ غزل، خبرنگاران: اوپک پلاس در راستای کاهش فراوری نفت به توافق تاریخی دست یافت. علت این تصمیم تاریخی سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی است. آیا تصمیم اعلام شده از سوی کشورهای عضو اوپک پلاس می تواند ثبات را به بازار جهانی نفت بازگرداند؟

شرایط بازارهای جهانی نفت پس از توافق تاریخی اوپک پلاس

به گزارش وبلاگ غزل به نقل از دویچه وله، به رغم اختلاف نظر کشورهای عضو اوپک پلاس بر سر کاهش فراوری نفت و به خصوص به رغم مخالفت اولیه مکزیک با این اقدام، کشورهای فراورینماینده نفت در تصمیمی تاریخی بر سر کاهش بی سابقه میزان فراوری نفت خود به توافق رسیدند.

در جریان کنفرانس ویدیویی کشورهای عضو اوپک و شرکای آن که مجموعا به اوپک پلاس شهرت یافته، تصمیم گرفته شد فراوری نفت روزانه به میزان نه میلیون و 700 هزار بشکه کاهش یابد. به این ترتیب، میزان فراوری نفت کشورهای اوپک پلاس روزانه بیش از یک میلیارد و 400 میلیون لیتر کاهش خواهد یافت.

علت تن دادن کشورهای عضو به این توافق سقوط بهای نفت خام در بازارهای دنیای است. بهای هر بشکه نفت برنت که در شروع امسال 66 دلار بود در سه ماهه گذشته حتی گاهی به زیر 25 دلار سقوط کرد.

کاهش فراوری نفت خام

کشورهای عضو اوپک پلاس در کنفرانس ویدیویی خود تصمیم گرفتند که در واکنش به کاهش بهای نفت خام، فراوری نفت خود را در دو ماه مه و ژوئن به میزان حدود 10 میلیون بشکه کاهش دهند.

روسیو ناله، وزیر انرژی مکزیک که از مخالفان جدی کاهش فراوری نفت بود، پس از کنفرانس یادشده گفت که این کشور نیز از سیاست عمومی ناظر بر کاهش فراوری پیروی خواهد نمود.

در اثر شیوع بیماری کرونا میزان تقاضا برای نفت خام به شدت کاهش یافته بود. میزان تقاضا برای نفت خام در حالت عادی حدود 100 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود. حال آنکه میزان تقاضا برای نفت در بازارهای انرژی ظرف ماه های گذشته حدود 30 تا 35 درصد کاهش یافته است.

کشورهای عضو اوپک پلاس اعلام نموده اند که سیاست کاهش فراوری نفت زمانی می تواند تاثیرگذار باشد که سایر کشورهای فراورینماینده، از جمله آمریکا و کانادا نیز از میزان فراوری نفت خود بکاهند. پیش بینی می گردد که آمریکا و کانادا نیز روزانه پنج میلیون بشکه از فراوری نفت خود کم نمایند.

درخواست ترامپ از عربستان و روسیه

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از عربستان و روسیه درخواست نموده بود تا با کاهش فراوری نفت، به بازارهای دنیای ثبات ببخشند. این در حالی است که روسیه و عربستان و به ویژه ایران بر همراهی الزامی دیگر کشورهای فراورینماینده نفت اصرار داشتند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه ای برای ریاست اوپک بر کاهش فراوری همه کشورهای نفت دنیا از جمله آمریکا و کانادا تاکید نموده بود.

کشورهای اوپک پلاس در عین حال اعلام نموده اند که کاهش فراوری نفت کشورهای زیرمجموعه این گروه در شش ماهه دوم امسال نیز به میزان هشت میلیون بشکه در روز ادامه خواهد یافت.

باید یادآور شد که با احتساب کاهش ده میلیون بشکه ای کشورهای اوپک پلاس و پنج میلیون بشکه کاهش احتمالی آمریکا و کانادا، احتمال بازگشت بهای نفت به دوره پیش از شیوع کرونا بعید به نظر می رسد. در حال حاضر تقاضا برای نفت خام در بازارهای دنیای با کاهشی بیش از 30 میلیون بشکه در روز روبرو است.

تاثیر اولیه تصمیم کشورهای اوپک پلاس بر بهای نفت خام رضایت بخش نبوده است. بهای نفت برنت در واکنش به این تصمیم از افزایشی چهار درصدی برخوردار بود و به بیش از 32 دلار برای هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز حدود پنج درصد افزایش یافته و به حدود 24 دلار رسید.

این در حالی است که بهای میانگین نفت اوپک ثابت ماند. بهای نفت اوپک روز دوشنبه 25 فروردین (13 آوریل) کمی بیش از 21 دلار برای هر بشکه اعلام شده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "شرایط بازارهای جهانی نفت پس از توافق تاریخی اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازارهای جهانی نفت پس از توافق تاریخی اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید